Τρίτη 11.11.2025

Ενεργειακή διασύνδεση Βορείου Αιγαίου – Παρατηρήσεις και προτάσεις από το ΤΕΕ ΒΑ Αιγαίου

Αναλυτικό Τεχνικό Υπόμνημα – Παρατηρήσεις ΤΕΕ – Τμήμα ΒΑ Αιγαίου

Για τη διαδικασία Δημόσιας Διαβούλευσης

επί της ΜΠΕ «Διασύνδεση Νήσων Βορείου Αιγαίου με το Ηπειρωτικό Σύστημα –

Τμήμα ΚΥΤ Ν. Σάντας – Υ/Σ Ζεύξης Λέσβου»

  1. Εισαγωγή

Το ΤΕΕ Βορείου Αιγαίου, στο πλαίσιο του θεσμικού του ρόλου ως τεχνικός σύμβουλος της Πολιτείας, εξετάζει τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το έργο διασύνδεσης των νησιών του Βορείου Αιγαίου με το ηπειρωτικό σύστημα ηλεκτροδότησης. Η εν λόγω υποδομή αποτελεί έργο κρίσιμης σημασίας για την ενεργειακή ασφάλεια, την αξιοπιστία του συστήματος και τη μελλοντική δυνατότητα αξιοποίησης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στην περιοχή.

Ωστόσο, η ΜΠΕ παρουσιάζει σημαντικές ελλείψεις ως προς την τεχνική τεκμηρίωση, τη χωροθέτηση βασικών έργων και την αξιολόγηση εναλλακτικών λύσεων, γεγονός που καθιστά αναγκαία την επικαιροποίηση και συμπλήρωσή της πριν τη λήψη οριστικής αδειοδοτικής απόφασης.

  1. Θέση Υποσταθμού Νυφίδας

Η χωροθέτηση του Υποσταθμού Ζεύξης Λέσβου στη Νυφίδα εγείρει κρίσιμα ζητήματα τεχνικής και περιβαλλοντικής τεκμηρίωσης. Η επιλογή αυτή δεν συνοδεύεται από αναλυτική αιτιολόγηση σε σύγκριση με τη Μυτιλήνη, όπου ήδη υφίστανται υποδομές υψηλής τάσης και ενεργειακός κόμβος (παλαιό εργοστάσιο ΔΕΗ). Η αιτιολόγηση επιλογής θέσης, λαμβάνοντας υπόψη τις απαιτήσεις ασφάλειας, λειτουργικότητας και τεχνικού κόστους, απαιτεί ενίσχυση και τεχνική τεκμηρίωση.

  1. Χαρακτηριστικά και λειτουργικός ρόλος της όδευσης Νυφίδα–Μυτιλήνη

Σύμφωνα με τη ΜΠΕ, η ηλεκτρική ζεύξη από τον Υ/Σ Νυφίδας προς τη Μυτιλήνη προβλέπεται σε μεγάλο τμήμα ως εναέρια γραμμή υψηλής τάσης. Η επιλογή αυτή επιφέρει σημαντικές περιβαλλοντικές και λειτουργικές επιπτώσεις, καθώς το έργο διέρχεται από εκτεταμένες πευκόφυτες περιοχές υψηλής καύσιμης επικινδυνότητας, οι οποίες παρουσιάζουν αυξημένο κίνδυνο πυρκαγιάς. Επιπλέον, τα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά της περιοχής και η παρουσία κατοικημένων και τουριστικών ζωνών καθιστούν απαραίτητη τη διερεύνηση εναλλακτικών λύσεων που θα περιορίσουν την επιβάρυνση του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος.

Το ΤΕΕ ΒΑ επισημαίνει ότι απαιτείται αναλυτική τεκμηρίωση της επιλογής εναέριας όδευσης, συμπεριλαμβανομένης διερεύνησης άλλων τεχνικά εφικτών και περιβαλλοντικά συμβατών διαδρομών.

  1. Περίπτωση Λήμνου

Για τη Λήμνο, η ΜΠΕ αναφέρει την ύπαρξη υποθαλάσσιας διασύνδεσης και εγκατάστασης Υ/Σ, χωρίς όμως να παραθέτει πλήρη και σαφή στοιχεία ως προς τις ακριβείς θέσεις, τις τεχνικές προδιαγραφές και τις περιβαλλοντικές παραμέτρους. Η τεκμηρίωση αυτή είναι απαραίτητη για την αξιολόγηση των χωρικών και περιβαλλοντικών επιπτώσεων και τη διασφάλιση της συνοχής του συνολικού ενεργειακού σχεδιασμού.

  1. Συμπεράσματα – Προτάσεις

Το ΤΕΕ ΒΑ θεωρεί αναγκαία:

την ενίσχυση της τεχνικής τεκμηρίωσης για τη χωροθέτηση του Υ/Σ Νυφίδας,

την πλήρη παρουσίαση τεχνικών δεδομένων για τη διαδρομή Νυφίδα–Μυτιλήνη,

την αναλυτική αξιολόγηση της προτεινόμενης εναέριας όδευσης σε σχέση με τον κίνδυνο πυρκαγιάς,

την αισθητική επιβάρυνση και τις απαιτήσεις συντήρησης,

την ολοκληρωμένη αξιολόγηση της εναλλακτικής παρακτιακής χάραξης,

την παροχή πλήρων τεχνικών στοιχείων για τις εγκαταστάσεις στη Λήμνο.

Το ΤΕΕ ΒΑ θεωρεί ότι η τελική επιλογή λύσης οφείλει να διασφαλίζει:

περιβαλλοντική προστασία,

τεχνική αρτιότητα και ασφάλεια,

μακροχρόνια ενεργειακή βιωσιμότητα και ανθεκτικότητα,

και τη βέλτιστη εξυπηρέτηση των τοπικών κοινωνιών και του παραγωγικού ιστού της Λέσβου και των λοιπών νησιών του Βορείου Αιγαίου.

Array

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ