Σάββατο 14.12.2024

Είναι τα αυτόνομα λεωφορεία το μέλλον για τις συγκοινωνίες;

Ορισμένοι λένε ότι τα αυτόνομα λεωφορεία είναι το μέλλον της κινητικότητας, αλλά υπάρχουν πολλές προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν.

Αυτοκινούμενα λεωφορεία έχουν αναπτυχθεί σε μια απομακρυσμένη περιοχή της νοτιοανατολικής Γαλλίας εν μέσω του αυξανόμενου ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος για τα αυτοματοποιημένα ηλεκτρικά οχήματα (EV) ως επιλογή για τις δημόσιες μεταφορές.

“Προσπαθούμε να διασφαλίσουμε ότι αυτό είναι ένα νέο μέσο μετακίνησης και κινητικότητας για τους ανθρώπους που ζουν σε προαστιακές ή αγροτικές περιοχές”, δήλωσε στο Euronews Next ο Yann Arnaud, διευθυντής απαντήσεων στις ανάγκες των πελατών και καινοτομίας της γαλλικής ασφαλιστικής εταιρείας MACIF, στο περιθώριο της Ευρωπαϊκής Έκθεσης Κινητικότητας.

Τα λεωφορεία, τα οποία έχουν αναπτυχθεί από το 2020, χρησιμοποιούν επί του παρόντος μια διαδρομή περίπου 5 χιλιομέτρων με επτά στάσεις σε διάστημα 20 λεπτών, ενώ ένας χειριστής ελέγχου είναι παρών για να διασφαλίσει ένα γρήγορο ταξίδι.

“Εγγυόμαστε την ασφάλεια μέσω μιας τεχνολογίας που είναι σύμφωνη με το ευρωπαϊκό όραμα για το τι πρέπει να είναι ένα αυτοματοποιημένο όχημα, δηλαδή ένα όχημα που έχει μάθει τη διαδρομή του πριν τη λειτουργήσει και το οποίο, όταν βρίσκεται σε λειτουργία και χωρίς οδηγό στο όχημα, απλώς συγκρίνει αυτό που έχει μάθει με αυτό που βλέπει”, δήλωσε ο Benjamin Beaudet, γενικός διευθυντής της Beti, του φορέα εκμετάλλευσης των αυτοματοποιημένων λεωφορείων.

Έκανε μια σύγκριση με τις αμερικανικές και κινεζικές εταιρείες που έχουν επικεντρωθεί περισσότερο στα αυτοκινούμενα ταξί, τα οποία δεν έχουν προκαθορισμένες διαδρομές, με κορυφαίες εταιρείες την Waymo (που ανήκει στην Alphabet, τη μητρική εταιρεία της Google), την Uber και την Tesla.

Μια λύση για αραιοκατοικημένες ζώνες

Το λεωφορείο δοκιμάζεται σε μια ομάδα πόλεων που ονομάζεται Val de Drôme – Crest όπου η πυκνότητα πληθυσμού είναι 68 κάτοικοι ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο, χαμηλότερη από τον γαλλικό μέσο όρο των 106 κατοίκων. Οι υπεύθυνοι του λεωφορείου λένε ότι έχουν θετικά σχόλια από τους πρώτους χρήστες του.

“Σήμερα, παρέχουμε μια υπηρεσία για ανθρώπους που στερούνται μέρος της κινητικότητάς τους ή για τους οποίους είναι πολύ δύσκολο να μετακινηθούν”, δήλωσε ο Arnaud από την MACIF, η οποία έχει αποκτήσει μερίδιο στον φορέα εκμετάλλευσης αυτοματοποιημένων οχημάτων. “Το ζήτημα της αποδοχής τίθεται όταν έχεις την πολυτέλεια να έχεις άλλες επιλογές. Όταν δεν έχεις επιλογή, είσαι πολύ χαρούμενος που έχεις [το λεωφορείο]”, πρόσθεσε.

Οι ειδικοί λένε ότι τα οχήματα χωρίς οδηγό αποτελούν μια πολλά υποσχόμενη επιλογή για πιο πράσινη κινητικότητα σε αραιοκατοικημένες περιοχές και μπορούν να αντιμετωπίσουν το τελευταίο σκέλος του ταξιδιού που περιλαμβάνει τη μεταφορά ενός επιβάτη από έναν κόμβο μεταφορών στον προορισμό του. Αυτό θεωρείται ένας τομέας που μπορεί να αποτελέσει πρόκληση για τη μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου.

Τρεις Ευρωπαίοι ηλικιωμένοι στους 10, για παράδειγμα, ανέφεραν έλλειψη υπηρεσιών και υποδομών όσον αφορά την κινητικότητα. Άλλες ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες περιλαμβάνουν το AVENUE (Autonomous Vehicles to Evolve to a New Urban Experience), ένα έργο που ξεκίνησε να πειραματίζεται με αυτοκινούμενα οχήματα το 2018. Πιλοτικά έργα οργανώθηκαν στη Λυών της Γαλλίας, καθώς και στο Λουξεμβούργο, τη Γενεύη και την Κοπεγχάγη.

Ένα άλλο έργο, το SHOW (για τα SHared automation Operating models for Worldwide adoption) βρίσκεται σε εξέλιξη από το 2020 και έχει πραγματοποιήσει επιδείξεις σε 20 πόλεις της Ευρώπης, μεταξύ των οποίων και η Crest στο Drôme.

Κόστος και άλλες προκλήσεις

Τα επόμενα βήματα στη Γαλλία είναι η αύξηση της ταχύτητας των λεωφορείων και η μετάβαση από ένα πιλοτικό πρόγραμμα σε μια πιο μόνιμη προσφορά. Η μετάβαση στη μόνιμη παροχή του αυτοματοποιημένου οχήματος αποτελεί συχνά πρόκληση, με λίγα έργα να επιτυγχάνουν εμπορική βιωσιμότητα. Μια ανοικτή επιστολή που δημοσιεύθηκε το 2023 υπογράμμισε τα ζητήματα εφοδιαστικής, τεχνολογίας και υποδομής που εμπόδισαν την εφαρμογή πιλοτικών προγραμμάτων σε μεγαλύτερη κλίμακα.

Σε αυτά περιλαμβάνονται η διάρκεια ζωής των οχημάτων χωρίς οδηγό, η ανάγκη για επικαιροποιημένη χαρτογράφηση του περιβάλλοντος υψηλής ευκρίνειας και η ύπαρξη επαρκούς στόλου, η οποία αντιπροσωπεύει μια τεράστια επένδυση. Συνολικά, η ΕΕ έχει δαπανήσει 159 εκατ. ευρώ σε έρευνα και καινοτομία που σχετίζονται με την αυτοματοποιημένη κινητικότητα από το 2021.

Πηγή:euronews

Array

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ