ΚΟΣΜΟΣ - 11/12/2023 - 8:30 μμ
Γιατί η Toyota είναι ο παγκόσμιος κυρίαρχος;
Όταν μιλά η Toyota οι υπόλοιποι θα πρέπει να σταματούν για να ακούσουν. Και αυτά που ειπώθηκαν στο ετήσιο συνέδριο «Kenshiki Forum 2023» δείχνουν ξεκάθαρα γιατί η ιαπωνική εταιρία είναι ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας.
Σε μία εποχή που η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία τρέχει πανικόβλητη σε “μάντισσες και χαρτορίχτρες” για να βρει που θα κάτσει η μπίλια των εξελίξεων, η Toyota φαίνεται να κοιτάζει αφ’ υψηλού και με ψυχραιμία όλη αυτή την κατάσταση. Και με εκείνη την χαρακτηριστική νηφαλιότητα του ηγέτη που πρέπει να είναι ρεαλιστής και πρακτικός αλλά την ίδια στιγμή να μπορεί να οραματίζεται και να δείχνει το δρόμο προς το μέλλον.
Όντας ο μεγάλος παγκόσμιος κατασκευαστής, με δραστηριότητες και αποδοχή σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του πλανήτη, η Toyota δεν έχει την πολυτέλεια για βιαστικές αποφάσεις και υπερβολές στις οποίες υπέπεσαν σωρηδόν οι Ευρωπαίοι τα τελευταία χρόνια (κυρίως με την βιαστική μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση).
Πολλοί κατηγόρησαν τους Ιάπωνες ότι καθυστερούν, ότι θα μείνουν έξω από το παιχνίδι της επόμενης ημέρας. Όμως όπως φάνηκε από το συνέδριο «Kenshiki Forum 2023» που έγινε για πέμπτη φορά στις Βρυξέλλες, η Toyota κάνει αυτό που κάθε ηγέτης οφείλει να κάνει: να διατηρεί την ψυχραιμία του, να δουλεύει με μεθοδικότητα και όραμα, και να έχει ανοιχτές όλες τις επιλογές.
Είναι προφανές ότι ακόμα και ο μεγαλύτερος κατασκευαστής δεν νιώθει τους κυματισμούς αυτής της ταραγμένης εποχής. Η πίεση από την Κίνα είναι μεγάλη και οι διεθνείς οικονομικές συνθήκες δεν είναι οι ευνοϊκότερες για χάραξη στρατηγικών μεγάλου χρονικού ορίζοντα.
Παρ’ όλα αυτά η Toyota κατάφερε να ισχυροποιήσει ακόμα περισσότερο την θέση της στην Ευρώπη, να ανεβάσει τις πωλήσεις της (μαζί με την Lexus)και να έχει την πολυτέλεια να κοιτά με πραγματισμό και όχι περιττές βιασύνες την επόμενη ημέρα στον δρόμο προς την ανθρακική ουδετερότητα.
Σε μία τεράστια αίθουσα του αεροδρομίου των Βρυξελλών και με καλεσμένους δημοσιογράφους από όλη την Ευρώπη, τα υψηλόβαθμα στελέχη της Toyotaάνοιξαν τα χαρτιά τους για το τι ετοιμάζουν τα επόμενα χρόνια, φθάνοντας έως και το 2050 όπου είναι και το χρονικό όριο για την πλήρη ανθρακική ουδετερότητα σε όλες τις δραστηριότητες της εταιρίας. Και ξεκαθάρισαν ότι, τουλάχιστον σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, μέχρι τα μέσα της επόμενης δεκαετίας, θα κινηθούν σε δύο βασικούς πυλώνες.
Ο πρώτος είναι ότι θα συνεχίσουν να επενδύουν σε όλες τις υπάρχουσες τεχνολογίες χαμηλών και μηδενικών ρύπων χωρίς κανέναν αποκλεισμό κάποιας από αυτές. Και ο δεύτερος είναι ότι θα δώσουν έμφαση στην υλοποίηση μιας σύγχρονης κινητικότητας που θα αφορά όλους – «Mobility for All» την ονομάζουν- και θα διευκολύνει τους πάντες, ακόμα και τα άτομα με ειδικές ανάγκες, να απολαμβάνουν την χαρά της μετακίνησης.
Για τους ανθρώπους της Toyota είναι ξεκάθαρο ότι δεν κλείνουν την πόρτα σε καμία ιδέα. Και πως όλες οι τεχνολογίες που υπάρχουν σήμερα διαθέσιμες βρίσκονται πάνω στο τραπέζι προς αξιοποίηση. Με άλλα λόγια, η Toyota θα έχει στην γκάμα της τα πάντα.
Από κλασικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης (σε κρίσιμα για την Ευρώπη μοντέλα όπως το Aygo X), υβριδικές επιλογές κάθε μορφής, αμιγώς ηλεκτρικά συστήματα με μπαταρίες, ηλεκτρικά συστήματα με κυψέλες υδρογόνου, κινητήρες με καύσιμο το υδρογόνο και βέβαια επιλογές και με συνθετικά καύσιμα.
Ως προς το ηλεκτρικό τους πλάνο, για το οποίο τόσα έχουν κατηγορηθεί ότι αργούν, οι άνθρωποι της Toyota απαντούν ότι ετοιμάζουν 6 νέα αμιγώς ηλεκτρικά νέα μοντέλα μέχρι το 2026. Μεταξύ αυτών ένα μικρό ηλεκτρικό crossover, το Toyota Urban SUV concept, στις διαστάσεις περίπου του Yaris Cross, και ένα μεγαλύτερο πιο σύνθετο όχημα, το Toyota Sport Crossover concept, με εντυπωσιακό αμάξωμα με έντονη την κουπέ διάσταση, το οποίο θα βγει στην παραγωγή μέσα στο 2025.
Το ενδιαφέρον εδώ είναι ότι η Toyota σχεδιάζει την στρατηγική της για τα επόμενα χρόνια με βάση όχι ένα αυστηρό πλάνο πλήρους εξηλεκτρισμού μέχρι το 2030 (όπως κάνουν οι περισσότεροι Ευρωπαίοι) αλλά αφήνοντας παράθυρο για να φανεί πως θα προχωρήσουν οι εξελίξεις και ανάλογα να προσαρμόσει την στρατηγική της.
Στην Ευρώπη, το εξηλεκτρισμένο μίγμα (υβριδικά και ηλεκτρικά) της Toyota είναι ήδη στο 71%, και θα ανέβει περισσότερο μέσα στα επόμενα χρόνια. Το 2026 θα υπάρχουν περίπου διαφορετικά οχήματα μηδενικών ρύπων, και στόχος είναι να φθάσει τις 250.000 πωλήσεις τέτοιων οχημάτων. Μακροπρόθεσμα η ιαπωνική εταιρία στοχεύει να πετύχει την πλήρη ουδετερότητα σε άνθρακα στην Ευρώπη μέχρι το 2040, ίσως και νωρίτερα.
Ο προγραμματισμός της πηγαίνει βήμα-βήμα, και πάντα σε συνδυασμό με τις προβλεπόμενες εξελίξεις στις μπαταρίες και έχοντας κατά νου ότι απευθύνεται σε ένα ευρύ παγκόσμιο κοινό, οπότε οι πειραματισμοί και οι βιαστικές κινήσεις δεν έχουν θέση στην δική τους φιλοσοφία.
Αντίθετα, εξέχουσα θέση στην σύγχρονη φιλοσοφία της Toyota έχει η εμβληματική παρουσία του τέως προέδρου της, του Akio Toyoda, ενός από τους πιο χαρισματικούς αυτοκινητάνθρωπους που είδε η σύγχρονη ιστορία.
Πάνω στην δική τoυ κοσμοθεωρία πως η Toyota δεν πρέπει να φτιάχνει βαρετά αυτοκίνητα, έρχεται να μπει στην εξίσωση της επόμενης ημέρας και η Gazoo Racing αλλά και το αγωνιστικό πρόγραμμα της εταιρίας (μην ξεχνάμε ότι για άλλη μια φορά φέτος κατέκτησε όλους τους τίτλους στα πρωταθλήματα στα οποία συμμετείχε).
Στο πνεύμα αυτό, το διθέσιο σπορ ηλεκτρικό FT-Se έκανε αισθητή την παρουσία του και επί ευρωπαϊκού εδάφους, αποτελώντας την πρόταση της Toyota για ένα διθέσιο σπορ μοντέλο με μπαταρίες και ηλεκτρική κίνηση.
Θα χρειαστεί να περιμένουμε λίγο καιρό ακόμα μέχρι να δούμε μία έκδοση παραγωγής ενός τέτοιου αυτοκινήτου, όμως η “εντολή” του Toyoda είναι να μην βγει στην παραγωγή αν εκτός από γρήγορο δεν είναι και απόλυτα fun to drive.
Η Lexus περνάει φέτος την καλύτερη χρονιά της στην Ευρώπη, έχοντας στόχο να κλείσει το 2023 στις 70.000 μονάδες, αριθμός ρεκόρ για την μάρκα πολυτελείας της εταιρίας, σχεδόν 50% πάνω από πέρσι. Η επιτυχία έρχεται μετά από την πλήρη ανανέωση όλης της γκάμας των μοντέλων της, ενώ η άφιξη του μικρού LBX αναμένεται να ανεβάσει ακόμα περισσότερο τις πωλήσεις,φέρνοντας την εταιρία σε τριψήφια νούμερα μέσα στα επόμενα δυο-τρία χρόνια.
Η εταιρία έχει και αυτή ως στόχο την μετάβαση στην πλήρη ηλεκτροκίνηση μέχρι το 2035 για όλες τις αγορές του κόσμου και μέχρι το 2030 στην Ευρώπη.
Στις Βρυξέλλες παρουσίασε ένα εντυπωσιακό πρωτότυπο, το LF-ZC, το οποίο αποτελεί μία πρόταση της εταιρίας για ένα μεγάλο ηλεκτρικό σεντάν που προλογίζει ένα αντίστοιχο μοντέλο που θα έρθει μέχρι το 2026.
Πέρα από το σχεδιαστικό ενδιαφέρον και την ενσωμάτωση του νέου λειτουργικού Arena με ασύλληπτες ικανότητες ψηφιακών παροχών, αυτό που θα φέρει το συγκεκριμένο μοντέλο είναι και η διαδικασία του Gigacasting, μία νέα μέθοδος κατασκευής του πλαισίου που θα ακούγεται όλο και πιο συχνά στο μέλλον.
Χάρη σε αυτή τη μέθοδο, το αυτοκίνητο θα συναρμολογείται από τρία μεγάλα ενιαία κομμάτια, μειώνοντας έτσι σημαντικά το κόστος παραγωγής αλλά και τον χρόνο ολοκλήρωσης ενός αυτοκινήτου.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το εμπρός τμήμα του εν λόγω Lexus θα χρειαζόταν την συγκόλληση 175 διαφορετικών κομματιών με τα σημερινά δεδομένα, ενώ πλέον θα απαιτεί την ένωση μόλις 2 κομματιών μέσα σε χρόνο που δεν θα ξεπερνά τα 2 λεπτά.
Τα επαγγελματικά αποτελούν ένα σημαντικό κομμάτι της λειτουργίας της Toyota και για αυτό η εταιρία δίνει τεράστια έμφαση στην ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό της γκάμας της, στοχεύοντας σε πάνω από 140.000 πωλήσεις μέσα στο 2023.
Σε συνεργασία με την Stellantis ολοκληρώνει προς τα πάνω τις προσφορές της στους σύγχρονους επαγγελματίες, παρουσιάζοντας και επίσημα το μεγάλο van, με την ονομασία Proace Max.
Πρόκειται για ένα μοντέλο που έρχεται να καλύψει το κενό σε μία ιδιαίτερα επικερδή κατηγορία, έχοντας δεκάδες δυνατότητες διαμόρφωσης ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες του επαγγελματία και με πολλές επιλογές στα μηχανικά μέρη, τόσο με κινητήρες πετρελαίου όσο και σε αμιγώς ηλεκτρική κίνηση, με κορυφαία για την κατηγορία αυτονομία 420 χιλιομέτρων.
Από εκεί και πέρα η ιαπωνική εταιρία έχει προχωρήσει πρόσφατα στον εκσυγχρονισμό και των άλλων προτάσεών της, του Proace και του Proace City,με νέα εμφάνιση που χαρακτηρίζεται από την εντυπωσιακή αλα Lexus μάσκα, πληθώρα επιλογών σε διαμορφώσεις και κινητήριες μονάδες (και ηλεκτρικά βέβαια) και πιο σύγχρονα συστήματα πολυμέσων και ψηφιακών παροχών.
Στην γκάμα θα προστεθεί άμεσα και μία πολύ ενδιαφέρουσα έκδοση του παγκόσμιου μοντέλου της εταιρίας, του Hilux, το οποίο θα αποκτήσει mild υβριδικό σύστημα των 48V, κάτι που θα προσφέρει καλύτερη απόκριση στον κινητήρα, περιορισμό της κατανάλωσης και μείωση των εκπομπών ρύπων.
Στο μέτωπο του υδρογόνου, η Toyota δεν φαίνεται να κάνει πίσω, παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει με την αποδοχή του Mirai. Οι άνθρωποί της δήλωσαν ξεκάθαρα ότι η έρευνα και η εξέλιξη συνεχίζεται και μάλιστα πολύ πιο εντατικά από ότι πριν. Για τον σκοπό αυτό έδειξαν στις Βρυξέλλες ένα πολύ ενδιαφέρον Hillux με fuel cells, το οποίο δοκιμάζεται αυτόν τον καιρό στην Βρετανία, με πολύ θετικά αρχικά συμπεράσματα.
Το υδρογόνο πάντως, είτε στα συστήματα των ενεργειακών κυψελών είτε ως καύσιμο στους ήδη υπάρχοντες κινητήρες, εξακολουθεί να ταλανίζεται από την απουσία υποδομών. Οι αποφάσεις ως προς αυτό το θέμα άπτονται των πολιτικών που θα αποφασίσει η Ε.Ε., σε ό,τι έχει να κάνει στην υλοποίηση ενός πυκνού δικτύου τουλάχιστον στις μεγάλες οδικές αρτηρίες όλης της Ευρώπης, μετά όμως το τέλος της δεκαετίας.
Μέχρι τότε, η Toyota θα εξακολουθήσει να μελετά την λύση του υδρογόνου, η οποία έχει πολλά πλεονεκτήματα σε σχέση με τα ηλεκτρικά με μπαταρίες (μικρότερο βάρος, μεγαλύτερη αυτονομία, μικροί χρόνοι ανεφοδιασμού). Όπως φάνηκε πάντως από αυτά που είδαμε, σε αυτή την φάση οι επενδύσεις σε αυτόν τον χώρο γίνονται με κύριο πεδίο δράσης τις μεγάλες μεταφορές.
Κάτι που υιοθετεί και η ίδια η Toyota, με τα φορτηγά που έχει εξελίξει με την VDL αλλά και με την απόφασή της που θέλει όλες τις μεταφορές μεταξύ των σημείων παραγωγής της εταιρίας και οι διαδικασίες των logistics στην Ευρώπη να γίνονται με μεταφορικά μέσα που χρησιμοποιούν υδρογόνο.
Το Hydrogen Factory Europe της TME ενσωματώνει την τρέχουσα τεχνολογία κυψελών και επεκτείνει την δραστηριότητα της εταιρίας σε διάφορες δραστηριότητες, από οχήματα μαζικών μεταφορών μέχρι και σκάφη θαλάσσης.
Από εκεί και πέρα, κομβική χρονιά για την ιαπωνική εταιρία είναι το 2024 και η ανάληψη από μέρους της τής βασικής χορηγίας σε μεταφορικά μέσα στους Ολυμπιακούς Αγώνες που θα γίνουν στο Παρίσι.
Πάνω από 2.650 οχήματα κάθε είδους, από εξηλεκτρισμένα μέχρι υδρογόνου και πάνω από 700 last-mile προτάσεις ηλεκτρικής μικροκινητικότητας θα δραστηριοποιηθούν το επόμενο καλοκαίρι στην γαλλική πρωτεύουσα, συμβάλλοντας στον σημαντικό περιορισμό των εκπομπών ρύπων κατά την διάρκεια των Αγώνων.
Συνοψίζοντας, αυτό που μένει μετά από αρκετές ώρες ανάμεσα στα πρωτότυπα και τις συζητήσεις με τους ανθρώπους της Toyota είναι ότι η ιαπωνική εταιρία έχει πλήρη επίγνωση της κατάστασης που επικρατεί σήμερα και της και της ευθύνης που συνεπάγεται η ηγετική της θέση όχι μόνο απέναντι στους πελάτες της αλλά και στο σύνολο της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η Toyota δεν βιάζεται. Μελετά και εξελίσσει διαρκώς αλλά εφαρμόζει με μέτρο και με γνώμονα τον καταναλωτή και τις ανάγκες του. Και οραματίζεται το μέλλον όχι αιθεροβατώντας ή αφήνοντας να παρασυρθεί από trends, αλλά πατώντας γερά στο έδαφος και στην ικανότητά της να συνομιλεί με ένα παγκόσμιο κοινό.
Είπαμε, ηγέτης είναι εκείνος που βλέπει πιο καθαρά από τους υπόλοιπους το μέλλον και προετοιμάζεται για αυτό παραμένοντας ρεαλιστής και αποτελεσματικός. Και αυτό ακριβώς είναι η Toyota του σήμερα. Και σίγουρα και του αύριο.