Δευτέρα 17.01.2022

Η Ελλάδα στην ψηφιακή εποχή, του Γιώργου Στρατηγέλλη

top

Είμαστε όλοι συνεργοί σε μια τεχνολογική εξέλιξη που πλέον χαρακτηρίζεται και ως ψηφιακή επανάσταση, η οποία σε άλλες χώρες ήρθε νωρίτερα σε άλλες αργότερα και στην Ελλάδα και τον απλό πολίτη μέσω του Gov.gr. Ένα από τα αποτελέσματα αυτής της επανάστασης ήταν να δημιουργηθεί ένας νέος όρος αυτός της ψηφιακής διακυβέρνησης. Όπως ορίζεται στο έργο Government 3.0 «ως Ψηφιακή Διακυβέρνηση ονομάζουμε το κοινωνικό φαινόμενο κατά το οποίο η παροχή υπηρεσιών από το κράτος προς πολίτες και επιχειρήσεις, η συνεργασία κράτους – πολιτών, η λήψη αποφάσεων και η ανάπτυξη πολιτικής, αλλά και η συνολική λειτουργία του Δημόσιου Τομέα, υποστηρίζονται σημαντικά από τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών και γίνονται κυρίως με ψηφιακά μέσα». Στόχος είναι να καταστεί πιο αποτελεσματική η διοίκηση, η ενθάρρυνση των πολιτών για συμμετοχή στις διαδικασίες, η λογοδοσία του κράτους στους πολίτες μέσω της διαφάνειας των διαδικασιών και τις αποφάσεις που λαμβάνονται κ.α.

Έτσι σε όλο τον κόσμο άρχισε η αυτοματοποίηση διαδικασιών οι οποίες χαρακτηρίζονται ως γραφειοκρατικές. Αυτό επιτεύχθηκε μέσω της διαλειτουργικότητας ανάμεσα σε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη που χρειάζεται ώστε να ολοκληρωθεί μια διαδικασία.

Στην Ελλάδα όλο αυτό ήρθε σε μια δύσκολη περίοδο και ως μια διέξοδος ώστε να συνέχιζε το κράτος να λειτουργεί, εξυπηρετώντας τον πολίτη χωρίς να χρειάζεται φυσική παρουσία. Αυτό συνέβη το Μάρτιο του 2020 κατά τη διάρκεια του lockdown λόγω COVID-19. Η Κυβέρνηση αναγκάστηκε να διαθέσει το portal του Gov.gr νωρίτερα απ’ ότι σχεδίαζε ώστε να εξυπηρετήσει τους πολίτες. Δημιούργησε με αυτό τον τρόπο την Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της δημόσιας διοίκησης με εκατοντάδες διαδικασίες που οι πολίτες και οι επιχειρήσεις μπορούν να χρησιμοποιούν.

 

Στόχος του Gov να αποτελέσει μετά τον ΕΡΜΗ την κεντρική εθνική πύλη των υπηρεσιών του δημόσιου τομέα. Ουσιαστικά μιλάμε για ένα αποθετήριο δημόσιων διαδικασιών που πλέον ο χρήστης μπορεί να εισέλθει και είτε μέσω των κατηγοριών είτε μέσω αναζήτησης να βρει τη διαδικασία για την επίτευξη αυτού που επιθυμεί. Αυτές οι διαδικασίες είναι από μια απλή υπεύθυνη δήλωση μέχρι την εγγραφή του παιδιού μας στο νηπιαγωγείο. Δεν θα αναλωθώ περισσότερο καθώς βλέπουμε πως αρκετές διαδικασίες που πραγματοποιούνταν μέχρι σήμερα σε κάποιο φορέα με φυσική παρουσία γίνονται ηλεκτρονικά και πιο συγκεκριμένα πάνω από 900. Πλέον γίνονται από οποιοδήποτε χώρο βρισκόμαστε, οποιαδήποτε ώρα, δίχως να αναμένουμε σε ουρές, δίχως να πρέπει να πάρουμε άδεια από τη δουλειά, δίχως την μετακίνηση μας σε κάποιο Κ.Ε.Π. κλπ.

Ας δούμε όμως μερικά θετικά της ψηφιοποίησης των διαδικασιών, το σημαντικότερο κατά την γνώμη μου ο χρόνος και η εξοικονόμηση οικονομικών πόρων τόσο των πολιτών όσο και του κράτους. Αναλυτικότερα ας υπολογίσουμε κάποιους παράγοντες μέσω του παραδείγματος της έκδοσης μιας υπεύθυνης δήλωσης και τη γνησιότητα του εγγράφου. Πόσο χρόνο καταναλώναμε στο παρελθόν να πάμε να αγοράσουμε το έγγραφο(σε μορφή φωτοτυπίας), να το συμπληρώσουμε, να πάμε στο Κ.Ε.Π. να περιμένουμε, να μας υπογράψουν και να επιστρέψουμε πίσω σπίτι μας. Πλέον αυτό γίνεται σε ελάχιστο χρόνο μέσω της πλατφόρμας του  Gov.gr δίχως ο πολίτης να εισάγει μερικά από τα στοιχεία του πέραν της περιγραφής καθώς μέσω της διαλειτουργικότητας των φορέων μερικά στοιχεία εισάγονται αυτόματα κατά την είσοδο του χρήστη στη διαδικασία και την επαλήθευση του μέσω των κωδικών taxis που εισάγει ή της τράπεζας του. Δεν έχει κάποια οικονομική απώλεια λόγω χρόνου αντιθέτως έχει πρόσβαση 24 ώρες το 24ωρο στην υπηρεσία, η γνησιότητα του εγγράφου αποδεικνύεται μέσω QR code ή του κωδικού επαλήθευσης που φέρει, δεν δεσμεύεται κάποιος υπάλληλος για να κάνει αυτή τη δουλειά, η υπηρεσία είναι προσβάσιμη σε  όλους τους πολίτες άρα έχουμε ισότητα όλων των πολιτών και αρκετά ακόμη που μπορούμε να αναφέρουμε.

Ωστόσο κάθε υπηρεσία φέρει μία περιγραφή με το τι χρειάζεται για να ολοκληρωθεί και σε κάποιες διαδικασίες, στο πεδίο χρήσιμοι σύνδεσμοι υπάρχει διαθέσιμο κάποιο βοηθητικό υλικό για το χρήστη. Η περιήγηση και η πρόσβαση των πολιτών στην υπηρεσία απαιτεί το πολύ τρία κλικ (βασική αρχή για έναν ιστότοπο πόσο μάλλον για ένα portal) αποδεικνύοντας την καλή χαρτογράφηση του και κάτω δεξιά πατώντας πάνω στο ανθρωπάκι στο μενού προσβασιμότητας δίνονται επιλογές ώστε να προσαρμόζεται το portal στις οπτικές ανάγκες των χρηστών.

Συνοψίζοντας το Gov.gr ως portal δείχνει προς βρίσκεται στο σωστό δρόμο ψηφιοποίησης γραφειοκρατικών μέχρι πριν λίγους μήνες διαδικασιών. Σαφέστατα το κράτος πρέπει να το εμπλουτίζει με όλο και περισσότερες διαδικασίες ώστε να κρίνεται επιτυχημένος ο στόχος του portal.  Έχουμε πλέον και στην Ελλάδα ένα διαδικτυακό χώρο όπου είναι συγκεντρωμένες πάνω από 900 διαδικασίες που πριν 1 χρόνο τις ψάχναμε διαδικτυακά μία μία καθώς μερικές υπήρχαν στο Ermis (http://www.ermis.gov.gr/) που αρκετοί μέχρι σήμερα δεν το ξέρουμε. Η πρόσβαση είναι καθολική για όλους και οποιαδήποτε ώρα. Οι πολίτες μπορούν από οποιοδήποτε σημείο να εξυπηρετηθούν. Η απόκριση των διαδικασιών είναι άμεση και το επίπεδο αυτοματισμού των υπηρεσιών είναι τουλάχιστον επιπέδου 3. Ωστόσο θα ήθελα εγώ προσωπικά όλες οι διαδικασίες μελλοντικά να πραγματοποιούνται μέσα στο portal και να μην μας ανακατευθύνει σε άλλους ιστότοπους αλλά αυτό δεν ήταν εφικτό εξ αρχής για πολλούς λόγους. Επίσης κάποιος μπορεί να πει καλά όλα αυτά αλλά εγώ δεν ξέρω πως να τα κάνω, γι αυτό το λόγο έχει δημιουργηθεί η Επιμορφωτική Πύλη Ψηφιακών Υπηρεσιών( https://howto.gov.gr/ ) με στόχο να παρέχει στους πολίτες με εύκολο, γρήγορο και προσιτό τρόπο πρακτική υποστήριξη για τη χρήση των ψηφιακών υπηρεσιών της δημόσιας διοίκησης.

 

Πλέον η μετάβαση στο ψηφιακό Ελληνικό δημόσιο έχει έρθει, κάποιοι πήραν τη πρωτοβουλία σε κεντρικό επίπεδο ωστόσο οι ψηφιακές υπηρεσίες δεν αφορούν μόνο τις υπηρεσίες που προσφέρει το Gov.gr. Τη ψηφιακή επανάσταση εάν σαν πολίτες τη χρησιμοποιήσουμε σωστά μπορεί να απλουστεύσει τη ζωή μας, να μας δώσει κίνητρα, διαφάνεια, συμμετοχικότητα και τεράστια οφέλη. Ας κοιτάξουμε γύρω μας, ας κοιτάξουμε τα προβλήματα και αντί να κρίνουμε ας ψάξουμε λύσεις, τότε θα έρθει και ο ρόλος της τοπικής αυτοδιοίκησης και έπειτα τα αποτελέσματα. Σύμμαχός μας η τεχνολογία, ας τη χρησιμοποιήσουμε σωστα!

Στρατηγέλλης Γεώργιος,

Μεταπτυχιακός Φοιτητής στο ΠΜΣ Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση, της Πολυτεχνικής Σχολής, του Πανεπιστημίου Αιγαίου

stratigelis@yahoo.gr

 

πηγή φωτογραφιών: https://www.gov.gr/

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ