Πέμπτη 05.08.2021

Η στοιχειωμένη έκθεση της Toyota στα κατεχόμενα της Κύπρου

Ήταν ξημερώματα της 20ης Ιουλίου του 1974 όταν τα πρώτα στίγματα στα ραντάρ των ελληνοκυπριακών δυνάμεων επιβεβαίωναν με τον πιο τραγικό τρόπο τις πληροφορίες που ήθελαν την Τουρκία να σχεδιάζει μια στρατιωτική επέμβαση στη Μεγαλόνησο, θέλοντας να κεφαλαιοποιήσει την πολιτική αστάθεια την οποία είχε προκαλέσει το πραξικόπημα εναντίον του Μακάριου λίγες ημέρες νωρίτερα.

Λίγο πριν τις πέντε το πρωί, οι τουρκικές στρατιωτικές δυνάμεις είχαν ήδη αποβιβαστεί στην περιοχή «Πέντε Μίλι», οκτώ χιλιόμετρα δυτικά της Κερύνειας, την ίδια στιγμή που άλλες περιοχές της Κύπρου βάλλονταν από αέρος.

Ο «Αττίλας Ι», η στρατιωτική επιχείρηση κατάληψης της Κύπρου από την Τουρκία, βρισκόταν σε πλήρη εξέλιξη, προκαλώντας την αμηχανία της Διεθνούς Κοινότητας και της Βορειoατλαντικής Συμμαχίας, η οποία ήταν μπροστά στο ενδεχόμενο της γενικευμένης σύρραξης μεταξύ δύο μελών της.

Παρά τις αγωνιώδεις προσπάθειες αποκλιμάκωσης της έντασης και της εξεύρεσης μιας κοινώς αποδεκτής λύσης, η Τουρκία θα κλιμακώσει τις στρατιωτικές επιχειρήσεις στην Κύπρο. Στις 15 Αυγούστου τα στρατεύματα μπαίνουν στην Αμμόχωστο, φτάνοντας έως και την πρωτεύουσα του νησιού, τη Λευκωσία. Έχοντας καταλάβει το 36,4% της κυπριακής επικράτειας, η τουρκική πλευρά θα συμφωνήσει, τελικά, στην κατάπαυση του πυρός.

Περίπου 200.000 Κύπριοι εγκατέλειψαν τα σπίτια τους στην προσπάθειά τους να σώσουν τη ζωή τους, ολόκληρες συνοικίες ερήμωσαν από τη μια στιγμή στην άλλη και έκτοτε αφέθηκαν στο έλεος της φύσης. Βλέπετε, οι δυνάμεις του O.H.E. οι οποίες αναπτύχθηκαν στο νησί, επέκτειναν την αποστρατικοποιημένη ζώνη, δημιουργώντας μια λωρίδα γης στην οποία η ζωή πάγωσε και ο χρόνος σταμάτησε.

Στη νεκρή ζώνη της Αμμοχώστου, ανάμεσα σε σπίτια και επιχειρήσεις οι οποίες εγκαταλείφθηκαν το καλοκαίρι του 1974 βρίσκεται και το «γκαράζ Παυλίδη», οι εγκαταστάσεις οι οποίες φιλοξενούσαν -μεταξύ άλλων- την αντιπροσωπεία της Toyota.

Πριν από 47 χρόνια, στο «γκαράζ Παυλίδη» εγκλωβίστηκαν σχεδόν 50 αυτοκίνητα, πολλά από τα οποία είχαν διανύσει μόλις μερικές δεκάδες χιλιόμετρα, δηλαδή την απόσταση που χώριζε το λιμάνι της Αμμοχώστου από τον εκθεσιακό χώρο της Toyota.

Αρκετά από αυτά λεηλατήθηκαν, πριν ακόμα οι ειρηνευτικές δυνάμεις του Ο.Η.Ε εγκατασταθούν στην περιοχή, άλλα στέκονται υπομονετικά εκεί περιμένοντας την τύχη να τους χαμογελάσει.

Η αξία των αυτοκινήτων που εγκλωβίστηκαν στην «πράσινη ζώνη» της Κύπρου ήταν τέτοια που τα χρόνια τα οποία ακολούθησαν της τουρκικής εισβολής έγιναν προσπάθειες ώστε να απομακρυνθούν.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι το 1975 ήταν έτοιμο να υλοποιηθεί ένα σχέδιο το οποίο προέβλεπε την υπόγεια μεταφορά των αυτοκινήτων εκτός της νεκρής ζώνης, ωστόσο, τα Ηνωμένα Έθνη απέρριψαν το σχέδιο ώστε να μη δημιουργηθεί ένταση στην ευρύτερη περιοχή.

Σχεδόν πέντε δεκαετίες μετά, ο χρόνος έχει αφήσει ανεξίτηλα τα σημάδια του πάνω στις λαμαρίνες των μοντέλων της Toyota, θάβοντας κάτω από ένα αδιαπέραστο στρώμα σκόνης την όποια ελπίδα οι άλλοτε καλογυαλισμένες Corolla και Celica να πάρουν ξανά ζωή.

πηγή άρθρου και φωτογραφίας: https://www.carandmotor.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ