Τετάρτη 09.07.2025

Μη κρατικά πανεπιστήμια: Αρχές Οκτωβρίου ξεκινά η λειτουργία τους – Ποια είναι;

Για τα μη κρατικά πανεπιστήμια, μετά την απόφαση του ΣτΕ να δώσει το «πράσινο φως» για την εγκατάσταση και λειτουργία τους στη χώρα, μίλησε, μεταξύ άλλων, σήμερα το πρωί ο υφυπουργός Παιδείας Νίκος Παπαϊωάννου.

 

«Έχουμε μία ιστορική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, η οποία επιβεβαιώνει με τον πλέον εμφατικό τρόπο την μεταρρυθμιστική πολιτική της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη. (…) Έχουν κατατεθεί 12 φάκελοι, 12 προτάσεις από μη κρατικά πανεπιστήμια τα οποία βρίσκονται στη διαδικασία αξιολόγησης. Η αξιολόγηση των φακέλων των ιδρυμάτων αυτών θα γίνει από την Ανεξάρτητη Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης και από τον ΕΟΠΠΕΠ.

Άρα 12 πανεπιστήμια αξιολογούνται για να δουν αν μπορούν να πάρουν το «πράσινο φως». Έτσι θα αξιολογηθεί τόσο το ίδρυμα το οποίο θέλει να εγκατασταθεί αλλά και τα προγράμματα σπουδών», εξήγησε ο υφυπουργός Παιδείας.

«Αρχές Οκτωβρίου ξεκινά η λειτουργία των μη κρατικών πανεπιστημίων» γνωστοποίησε στη συνέχεια ο κ. Παπαϊωάννου και πρόσθεσε: Στο άμεσο χρονικό διάστημα θα πρέπει να ληφθούν αποφάσεις. Αν κάποιος, για παράδειγμα, θέλει να ξεκινήσει σπουδές σε ένα μη κρατικό πανεπιστήμιο την 1η Οκτωβρίου, θα πρέπει να γνωρίζει εκ των προτέρων πού βρίσκεται αυτό το ίδρυμα και να έχει προλάβει να εγγραφεί. Είναι θέμα προγραμματισμού. Ο νόμος είναι σαφής: Μέχρι το τέλος Ιουλίου θα έχει υποβληθεί η εισήγηση της ΡΑΕ (Ρυθμιστικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης), σχετικά με τα ιδρύματα.

Αμέσως μετά, θα ακολουθήσει η αξιολόγηση των προγραμμάτων σπουδών. Θεωρώ ότι όσα ιδρύματα λάβουν το «πράσινο φως» για τη λειτουργία τους θα έχουν τις απαραίτητες προδιαγραφές. Υπάρχουν και οργανισμοί με εμπειρία δεκαετιών, οι οποίοι μπορούν να συμβάλουν σημαντικά. Υπάρχουν, επίσης, ενθαρρυντικά μηνύματα από το εξωτερικό, σχετικά με τη δυνατότητα συνεργασιών και ανταλλαγών φοιτητών.

Ο κ. Παπαϊωάννου επεσήμανε μάλιστα ότι θεωρεί πολύ πιθανό να υπάρξουν παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων στην Ελλάδα. «Αντιλαμβάνεστε ότι το κόστος ζωής στην Ελλάδα είναι πολύ χαμηλότερο σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Αυτό δίνει ένα πλεονέκτημα. Μπορούμε να προσελκύσουμε περισσότερους ξένους φοιτητές. Σε συνδυασμό με την εξωστρέφεια και τη διεθνοποίηση των ελληνικών δημόσιων πανεπιστημίων, αλλά και με την παρουσία των ξένων μητρικών πανεπιστημίων στη χώρα μας, η Ελλάδα μπορεί να εξελιχθεί σε σημαντικό ακαδημαϊκό κόμβο – ίσως τον μεγαλύτερο στην Ανατολική Ευρώπη».

Σχετικά τις προϋποθέσεις για να εισαχθεί κανείς σε μη κρατικά πανεπιστήμια, ο υφυπουργός Παιδείας ανέφερε: «Η βασική προϋπόθεση είναι να έχεις δώσει πανελλαδικές εξετάσεις. Ακόμα και αν δεν έχεις περάσει σε δημόσιο πανεπιστήμιο, πρέπει να έχεις συμμετάσχει στις εξετάσεις, ώστε να έχεις πιάσει την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) για το επιστημονικό πεδίο που σε ενδιαφέρει. Για παράδειγμα, αν θέλεις να πας στη Νομική, πρέπει να έχεις δώσει στο αντίστοιχο πεδίο. Δεν μπορεί κάποιος που έδωσε εξετάσεις για Μαθηματικά να δηλώσει απλώς ότι θέλει να γραφτεί στη Νομική».

Στα πυρά της αντιπολίτευσης, ο κ. Παπαϊωάννου απάντησε: «Η αντιπολίτευση παραμένει κολλημένη στις ιδεοληψίες και τις ιδεολογικές αγκυλώσεις του παρελθόντος. Προφανώς και τα κολέγια δεν γίνονται πανεπιστήμια. Τα κολέγια λειτουργούσαν μέχρι τώρα, δεν είχαν καμία εποπτεία και δεν ανήκαν στην συντονισμένη Ανώτατη Εκπαίδευση.

(…) Επομένως, αυτές όλες οι θέσεις και οι απόψεις τι κάνουν; Θέλουν να δημιουργήσουν, να κρατήσουν μία θολούρα στην όλη αυτή μεταρρυθμιστική προσπάθεια, που νομίζω ότι είναι κάτι το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό για την Ανώτατη Εκπαίδευση».

Ο υφυπουργός Παιδείας διευκρίνισε στη συνέχεια ότι «κανένα μέλος ΔΕΠ του ελληνικού Δημόσιου Πανεπιστημίου δεν μπορεί ταυτόχρονα να διδάσκει και στα μη κρατικά πανεπιστήμια. Δεύτερον, είναι προφανές ότι όλοι όσοι υπηρετούμε το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο δεν το κάνουμε μόνον για οικονομικούς λόγους. Είναι η αγάπη μας για την εκπαίδευση, η αγάπη μας για την έρευνα, έχουμε δώσει το αίμα μας και τη ζωή μας για να φτάσει το ελληνικό Δημόσιο Πανεπιστήμιο τόσο ψηλά στις διεθνείς κατατάξεις.

(…) Όλα αυτά τα ιδρύματα θα λειτουργήσουν με πόρους και με δυνατότητες – και αυτά είναι που εξετάζονται στους φακέλους – με δικές τους οικονομικές δυνατότητες».

Ν. Παπαϊωάννου, υφ. Παιδείας: Αρχές Οκτωβρίου ξεκινά η λειτουργία των μη
κρατικών πανεπιστημίων
16:17

 

Μη Κρατικά Πανεπιστήμια: 6.280 φοιτητές – Αναλυτικοί πίνακες ΕΘΑΑΕ

Σε προτάσεις της η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) παρουσίασε προσωρινά στοιχεία σχετικά με τις αιτήσεις ξένων πανεπιστημίων για την ίδρυση παραρτημάτων στην Ελλάδα. Αν και τα νούμερα ενδέχεται να μεταβληθούν, καθώς σε αρκετά προγράμματα προπτυχιακών σπουδών περιλαμβάνονται κατευθύνσεις ή ειδικεύσεις (π.χ. στη διοίκηση επιχειρήσεων με πολλαπλές κατευθύνσεις), εκτιμάται ότι οι διαθέσιμες εκπαιδευτικές επιλογές φτάνουν τις 100 με 120.

Η συντριπτική πλειονότητα των νέων προγραμμάτων βρίσκεται στην Αττική, με ορισμένα παραρτήματα να λειτουργούν και στη Θεσσαλονίκη. Οι εισακτέοι φοιτητές, σε περίπτωση που εγκριθούν όλες οι αιτήσεις, αναμένεται να ξεπεράσουν τους 6.000 την πρώτη χρονιά λειτουργίας.

Όσον αφορά τις επιστημονικές κατηγορίες, που βασίζονται στη διεθνή ταξινόμηση της UNESCO, η μεγαλύτερη ζήτηση εμφανίζεται στα πεδία των «Επιχειρήσεων και Δικαίου» (business and law), όπου περιλαμβάνονται οι νομικές επιστήμες και η διοίκηση επιχειρήσεων. Ακολουθούν οι επιστήμες υγείας, οι κοινωνικές επιστήμες, η πληροφορική, οι ανθρωπιστικές σπουδές, οι πολυτεχνικές και οι μηχανικές επιστήμες.

Σημειώνεται ότι μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν αιτήσεις για κλάδους όπως γεωπονία, δασολογία, αγροδιατροφή ή κτηνιατρική.

Πώς γίνεται ο έλεγχος των Μη Κρατικών Πανεπιστημίων από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ)

Η διαδικασία αδειοδότησης και εποπτείας των μη κρατικών πανεπιστημίων (ΝΠΠΕ) πραγματοποιείται σε τρεις φάσεις:

Αρχική φάση αδειοδότησης: Εξετάζεται ο φάκελος της αίτησης που περιλαμβάνει εκτενές σύνολο δικαιολογητικών σύμφωνα με τις απαιτήσεις της νομοθεσίας. Η ΕΘΑΑΕ αξιολογεί το ακαδημαϊκό πλαίσιο λειτουργίας του ιδρύματος, την εκπαιδευτική συμφωνία, το καταστατικό, τη δομή και λειτουργία των προγραμμάτων σπουδών, καθώς και τα κριτήρια επιλογής φοιτητών και διδακτικού προσωπικού.

Σχηματισμός και έργο τριμελών επιτροπών: Κάθε φάκελος ελέγχεται από τριμελείς επιτροπές εμπειρογνωμόνων, που απαρτίζονται από δύο καθηγητές ελληνικής καταγωγής με εμπειρία σε διοικητικές θέσεις σε μεγάλα πανεπιστήμια του εξωτερικού, καθώς και ένα μέλος του ανώτατου συμβουλίου της ΕΘΑΑΕ. Οι επιτροπές πραγματοποιούν και επί τόπου επιθεωρήσεις στα υποψήφια ιδρύματα, οι οποίες βρίσκονται σε εξέλιξη και αναμένεται να ολοκληρωθούν έως τα τέλη Ιουνίου.

Έκθεση και τελική απόφαση: Μετά τις επιθεωρήσεις, οι επιτροπές υποβάλλουν εκθέσεις αξιολόγησης στην ΕΘΑΑΕ. Το ανώτατο συμβούλιο εξετάζει συγκεντρωτικά τα πορίσματα και διαμορφώνει τη γνωμοδότηση προς το Υπουργείο Παιδείας, το οποίο αποφασίζει για την έγκριση ή απόρριψη της λειτουργίας του ιδρύματος.

Η άρνηση της ΕΘΑΑΕ σημαίνει πως το ίδρυμα δεν μπορεί να ξεκινήσει τη λειτουργία του.

Σε προτάσεις της η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) παρουσίασε προσωρινά στοιχεία σχετικά με τις αιτήσεις ξένων πανεπιστημίων για την ίδρυση παραρτημάτων στην Ελλάδα.

Αν και τα νούμερα ενδέχεται να μεταβληθούν, καθώς σε αρκετά προγράμματα προπτυχιακών σπουδών περιλαμβάνονται κατευθύνσεις ή ειδικεύσεις (π.χ. στη διοίκηση επιχειρήσεων με πολλαπλές κατευθύνσεις), εκτιμάται ότι οι διαθέσιμες εκπαιδευτικές επιλογές φτάνουν τις 100 με 120.

Η συντριπτική πλειονότητα των νέων προγραμμάτων βρίσκεται στην Αττική, με ορισμένα παραρτήματα να λειτουργούν και στη Θεσσαλονίκη. Οι εισακτέοι φοιτητές, σε περίπτωση που εγκριθούν όλες οι αιτήσεις, αναμένεται να ξεπεράσουν τους 6.000 την πρώτη χρονιά λειτουργίας.

Όσον αφορά τις επιστημονικές κατηγορίες, που βασίζονται στη διεθνή ταξινόμηση της UNESCO, η μεγαλύτερη ζήτηση εμφανίζεται στα πεδία των «Επιχειρήσεων και Δικαίου» (business and law), όπου περιλαμβάνονται οι νομικές επιστήμες και η διοίκηση επιχειρήσεων.

Ακολουθούν οι επιστήμες υγείας, οι κοινωνικές επιστήμες, η πληροφορική, οι ανθρωπιστικές σπουδές, οι πολυτεχνικές και οι μηχανικές επιστήμες.

Σημειώνεται ότι μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν αιτήσεις για κλάδους όπως γεωπονία, δασολογία, αγροδιατροφή ή κτηνιατρική.

Πώς γίνεται ο έλεγχος των Μη Κρατικών Πανεπιστημίων από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ)
Η διαδικασία αδειοδότησης και εποπτείας των μη κρατικών πανεπιστημίων (ΝΠΠΕ) πραγματοποιείται σε τρεις φάσεις:

Αρχική φάση αδειοδότησης: Εξετάζεται ο φάκελος της αίτησης που περιλαμβάνει εκτενές σύνολο δικαιολογητικών σύμφωνα με τις απαιτήσεις της νομοθεσίας. Η ΕΘΑΑΕ αξιολογεί το ακαδημαϊκό πλαίσιο λειτουργίας του ιδρύματος, την εκπαιδευτική συμφωνία, το καταστατικό, τη δομή και λειτουργία των προγραμμάτων σπουδών, καθώς και τα κριτήρια επιλογής φοιτητών και διδακτικού προσωπικού.

Σχηματισμός και έργο τριμελών επιτροπών: Κάθε φάκελος ελέγχεται από τριμελείς επιτροπές εμπειρογνωμόνων, που απαρτίζονται από δύο καθηγητές ελληνικής καταγωγής με εμπειρία σε διοικητικές θέσεις σε μεγάλα πανεπιστήμια του εξωτερικού, καθώς και ένα μέλος του ανώτατου συμβουλίου της ΕΘΑΑΕ. Οι επιτροπές πραγματοποιούν και επί τόπου επιθεωρήσεις στα υποψήφια ιδρύματα, οι οποίες βρίσκονται σε εξέλιξη και αναμένεται να ολοκληρωθούν έως τα τέλη Ιουνίου.

Έκθεση και τελική απόφαση: Μετά τις επιθεωρήσεις, οι επιτροπές υποβάλλουν εκθέσεις αξιολόγησης στην ΕΘΑΑΕ. Το ανώτατο συμβούλιο εξετάζει συγκεντρωτικά τα πορίσματα και διαμορφώνει τη γνωμοδότηση προς το Υπουργείο Παιδείας, το οποίο αποφασίζει για την έγκριση ή απόρριψη της λειτουργίας του ιδρύματος. Η άρνηση της ΕΘΑΑΕ σημαίνει πως το ίδρυμα δεν μπορεί να ξεκινήσει τη λειτουργία του.

πηγή ελεύθερος τύπος

Array

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ