«Η πίστις εις την Ανάστασιν είναι η βαθυτάτη και ακραιφνεστάτη έκφρασις της ελευθερίας μας ή μάλλον η γέννησις αυτής ως εκουσίας αποδοχής της υψίστης θείας δωρεάς τής κατά χάριν θεώσεως», αναφέρει με νόημα, στην Πατριαρχική Απόδειξη για το Πάσχα, ο Οικουμενικός Πατριάρχης, Βαρθολομαίος, και στέκεται στον κεντρικό χαρακτηριστικό της ορθοδόξου ζωής, που «είναι ο αναστάσιμος παλμός της».
Ο κ.κ. Βαρθολομαίος σημειώνει ανάμεσα στα άλλα: «Ο ορθόδοξος πιστός έχει συνείδησιν της αντιθέσεως μεταξύ της εγκοσμίου πραγματικότητος και της εσχατολογικής τελειότητος και δεν είναι δυνατόν να παραμείνη αδρανής απέναντι εις τας αρνητικότητας. Διά τον λόγον αυτόν, η Ορθόδοξος Εκκλησία δεν είδε ποτέ τον αγώνα διά μεταμόρφωσιν του κόσμου ως ασήμαντον υπόθεσιν. Η πασχάλιος πίστις έσωζε την Εκκλησίαν τόσον από την εσωστρέφειαν και την κλειστότητα όσον και από την εκκοσμίκευσιν».
«Η κατά κόσμον ειρήνη είναι ασταθής, υποκριτική, γεμάτη από μικρά παροδικά συμφέροντα και μύρια άλλα κακά», τονίζει στο μήνυμά του ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας, Θεόδωρος.
Οπως χαρακτηριστικά επισημαίνει: «Δεν δύναται να υπάρχει ειρήνη μόνον όταν δεν υπάρχουν πόλεμοι με εξωτερικό ορατό εχθρό. Δεν δύναται επίσης να υπάρχει ειρήνη, όταν εσωτερικώς είναι η ψυχή μας ταραγμένη και ανήσυχη, ο γάμος μας μεστός συγκρούσεων, τα ήθη σε δοκιμασία, η κοινωνία σε αναβρασμό, όταν υπάρχουν καθημερινώς στις κοινότητες φόνοι, κλοπές, απιστίες, ταραχές εκμεταλλεύσεις, δολοπλοκίες, κοινωνικές ανισότητες».
Ο κ.κ. Θεόδωρος, αφού τονίζει ότι «αυτές τις άγιες ημέρες, κατά τις οποίες ο κόσμος στενάζει στην Ουκρανία, στην Παλαιστίνη, στην ευρύτερη περιοχή της δοκιμαζομένης Μέσης Ανατολής, σε περιοχές της πολύπαθης Αφρικής και αλλού», μας καλεί να ενώσουμε με θέρμη τις προσευχές μας υπέρ καταλλαγής και καταστάσεως της ειρήνης του σύμπαντος κόσμου.
Εκκληση για κατάπαυση του πυρός στη Γάζα και τη Μέση Ανατολή απευθύνει και ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων, Θεόφιλος.
«Το έργον τούτο της καταλλαγής επιτελεί το Σώμα Αυτού, η Εκκλησία, διά μέσου των αιώνων ανά τον κόσμον, η των Ιεροσολύμων δε Εκκλησία, η Μήτηρ των Εκκλησιών, “η δεξαμένη πρώτη άφεσιν αμαρτιών διά της Αναστάσεως”, επιτελεί τούτο εις τους τόπους της επί γης κατά σάρκα εμφανείας Αυτού. Εις αυτούς ευαγγελίζεται ειρήνην τοις μακράν και ειρήνην τοις εγγύς και μάλιστα εις τους δυσχειμέρους τούτους καιρούς του μαινομένου εν τω κόσμω πολέμου και λυμαινομένου ανηλεώς ουχί μόνον περιουσίας και κατοικίας, αλλά και ανθρωπίνους ζωάς».
ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
Να σπάσουμε τον δαιμονικό κύκλο της βίας
Στον κόσμο που σήμερα υποφέρει από κάθε μορφής βίας αναφέρεται ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος, Ιερώνυμος, στο πασχαλινό μήνυμά του.
«Το βλέπουμε στις μέρες μας, με όλο και μεγαλύτερη ένταση, ανάμεσα σε συζύγους, σε γονείς και τέκνα, σε ομάδες και παρατάξεις. Αλλά και σε λαούς, με πρόσφατες τις τραγικές εξελίξεις στη Μέση Ανατολή», επισημαίνει ο Αρχιεπίσκοπος. Μάλιστα, προσθέτει ότι «όσο ο πολιτισμός μας αναπαράγει την απομάκρυνση από τον Θεό τόσο το κακό θα επεκτείνεται και θα κυριαρχεί. Στον καθένα από εμάς εναπόκειται αν θα σπάσουμε τον δαιμονικό κύκλο της βίας και της εκδίκησης και θα ακολουθήσουμε το παράδειγμα του Χριστού.
Τα προβλήματα δεν λύνονται με την ισχύ και την εξουσία, αλλά με την ελευθερία και την αγάπη», καταλήγει ο Αρχιεπίσκοπος.
ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΑΛΒΑΝΙΑΣ
Η Ανάσταση υπάρχει μέσα στον σταυρό
Ο δε Αρχιεπίσκοπος Tιράνων, Δυρραχίου και Πάσης Αλβανίας, Αναστάσιος, στο μήνυμά του υπογραμμίζει ότι «η Ανάσταση δεν είναι κάτι που έρχεται ανεξάρτητα, που ακολουθεί τον σταυρό, αλλά υπάρχει μέσα στον σταυρό, στο πάθος, όταν το αποδεχόμαστε όπως ο Χριστός».
«Νικητήρια και παρήγορα», προσθέτει ο κ.κ. Αναστάσιος, «αντηχεί και πάλι ο αναστάσιμος παιάνας “Χριστὸς ανέστη εκ νεκρών, θανάτω θάνατον πατήσας…” μέσα στο έρεβος της μελαγχολίας από τα ποικίλα οδυνηρά γεγονότα στην Ουκρανία, στη Γάζα, στο Σουδάν, στην Αϊτή και σε άλλα μέρη της Γης. Αλλά ακόμα και στο άμεσο περιβάλλον μας, που συχνά ταλανίζεται από στενοχώριες, διχασμούς, εχθρότητες, σοβαρές ασθένειες, ποικιλόμορφες κρίσεις. Η χριστιανική πίστη μάς ενισχύει με μία μεγάλη βεβαιότητα. Γνωρίζουμε ότι είμαστε ευάλωτοι, ότι έχουμε “τον θησαυρόν τούτον (της πίστεως) εν οστρακίνοις σκεύεσιν” (Β’ Κορ. 4:7-8), όμως αυτό συμβαίνει “ίνα η υπερβολή της δυνάμεως η του Θεού και μη εξ ημών”».