Στην τελευταία του προσπάθεια απόδρασης, όταν ήταν πια 18 ετών και είχε εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του προς την οικογένεια (κατά το κορεατικό έθιμο), βρέθηκε κατώτερος υπάλληλος- αχθοφόρος σ’ ένα κατάστημα που πουλούσε ρύζι. Οι ικανότητές του ήταν τέτοιες που μέσα σε έξι μήνες είχε γίνει υπεύθυνος του καταστήματος. Έπαιρνε μόνος του πρωτοβουλίες και εκτός από το να κουβαλάει έκανε πωλήσεις και συνεννοήσεις με μεσάζοντες. Έδειχνε να έχει μεγάλες προοπτικές, αλλά τον θέρισε η ιαπωνική κατοχή. Οι Ιάπωνες επέβαλλαν εξοντωτικούς ελέγχους στα τρόφιμα και ουσιαστικά απαγόρεψαν στους Κορεάτες να διευθύνουν τέτοιες επιχειρήσεις.
Αποφασισμένος πια να πετύχει, ο Τσουνγκ στράφηκε το 1940 στους λίγους τομείς που είχαν αφήσει ελεύθερους οι Ιάπωνες και κατέληξε στις επισκευές αυτοκινήτων. Το πρώτο συνεργείο του το έφτιαξε με δάνειο από το πρώην αφεντικό του, το οποίο ξεπλήρωσε μόλις στον πρώτο χρόνο. Το συνεργείο ξεκίνησε με 20 άτομα προσωπικό και μέσα σε οκτώ μήνες είχε 70.

Τρία χρόνια αργότερα, κι ενώ φαινόταν πια ότι οι Ιάπωνες δεν θα τα έβγαζαν πέρα στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, οι δουλειές του Τσουνγκ είχαν ανοίξει λόγω της πολεμικής προσπάθειας. Ο ίδιος, πάντως, κοιμόταν στο πάτωμα του συνεργείου(!) μαζί με τους πιο φτωχούς από τους μηχανικούς του και μοιραζόταν μαζί τους το ίδιο φαγητό. Όσα χρήματα έβγαζε, τα αποθήκευε σ’ ένα παλιό στρώμα. Όταν το 1943 η ιαπωνική διοίκηση τού επίταξε το συνεργείο για να το χρησιμοποιήσει για τον πόλεμο, ο Τσουνγκ είχε αποθηκεύσει ήδη πάνω από 50.000 γεν -ένας καλός μηνιαίος μισθός εκείνη την εποχή δεν ξεπερνούσε τα 40 γεν.

O πάμπτωχος γεωργός από τη βόρεια Κορέα που έφτιαξε την αυτοκρατορία της Hyundai από το τίποτα
Tο Hyundai Pony, το πρώτο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής της Κορέας. Photo: Getty Images / Ideal Image
O πάμπτωχος γεωργός από τη βόρεια Κορέα που έφτιαξε την αυτοκρατορία της Hyundai από το τίποτα
Η Hyundai διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα ναυπηγεία του πλανήτη στην περιοχή του Ουλσάν. Photo: getty Images / Ideal Image

Η δημιουργίας ενός κολοσσού
Αυτή η γεμάτη στερήσεις τριετία έδωσε στον Τσουνγκ το απαραίτητο κεφάλαιο για να σκεφτεί τι θα κάνει. Το 1946, μετά την απελευθέρωση της χερσονήσου από την Ιαπωνία, δεν χρειάστηκε πολύ για να διαλέξει πλευρά. Παρ’ ότι καταγόταν από τον βορρά της Κορέας, μετακόμισε οικογενειακώς στη Σεούλ κι αποφάσισε να ασχοληθεί με τις κατασκευές. Για να αποκτήσει, μάλιστα, πρόσβαση στα ανώτερα κλιμάκια έκλεισε συναντήσεις με τις αμερικανικές αρχές (που διοικούσαν το νότιο τμήμα) και τους πρότεινε να χρηματοδοτεί ο ίδιος τα μεγάλα έργα που ήταν απαραίτητο να επισκευαστούν, μέχρι να εγκριθούν τα σχετικά κυβερνητικά δάνεια, για να μην υπάρξει καθυστέρηση! Κανείς άλλος δεν ήθελε ή δεν μπορούσε να το κάνει. Ο Τσουνγκ έγινε ο αγαπημένος των τοπικών αρχών του ΟΗΕ και των πρώτων νοτιοκορεατικών κυβερνήσεων, οι οποίες ανέλαβαν την ανοικοδόμηση της χώρας.

Γι’ αυτό χρειαζόταν μια εταιρεία. Και την έφτιαξε την επόμενη χρονιά (1947) μ’ ένα όνομα που σήμαινε πολλά για εκείνον. Hyundai στα κορεατικά είναι σύνθετη λέξη κι αποτελείται από δύο χαρακτήρες και σημαίνει «Σύγχρονη Εποχή». Οι πρώτες δραστηριότητές της ήταν η κατασκευή ασφαλτοστρωμένων δρόμων, αλλά σύντομα επεκτάθηκε και ειδικεύτηκε στα μεγάλα κτίρια και άλλες κατασκευές. Επί σχεδόν 20 χρόνια η Hyundai έφτιαξε σχεδόν όλο το οδικό δίκτυο της χώρας και πάνω από τα μισά μεγάλα κτίρια της χώρας, από εργοστάσια πυρηνικής ενέργειας μέχρι αθλητικά στάδια.
Το κύριο χαρακτηριστικό του Τσουνγκ ήταν ότι δεν φοβόταν να επεκταθεί σ’ έναν τομέα όπου δεν είχε εμπειρία. Έτσι το 1966 αποφάσισε να ασχοληθεί με την παραγωγή αυτοκινήτων και στις αρχές του 1970 ανέλαβε για λογαριασμό της κυβέρνησης να χτίσει τα μεγαλύτερα ναυπηγεία του πλανήτη στην περιοχή του Ουλσάν, παρ’ ότι δεν είχε καθόλου εμπειρία.
Η ιστορία των ναυπηγείων είναι ξεχωριστή. Έχοντας ξεκινήσει τη δουλειά το 1973, υπέγραψε συμβόλαιο να παραδώσει το πρώτο πλοίο πέντε χρόνια αργότερα. Κι όμως, το παρέδωσε στα τρία χρόνια, το 1976. Ο Τσουνγκ μετακόμισε στο Ουλσάν και επιτηρούσε καθημερινά τις εργασίες, ανέπτυξε μάλιστα κι ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα όπου τα κτίρια των ναυπηγείων κατασκευάζονταν παράλληλα με το πρώτο πλοίο. Αυτό το συμβάν ουσιαστικά του άνοιξε την πόρτα της εμπιστοσύνης στον διεθνή εφοπλισμό, αφού αποδείχτηκε ότι μπορεί να κάνει την ίδια καλή δουλειά γρηγορότερα από τους άλλους.

O πάμπτωχος γεωργός από τη βόρεια Κορέα που έφτιαξε την αυτοκρατορία της Hyundai από το τίποτα
O ιδρυτής του Ομίλου Hyundai με τον γιο του Chung Mong-Koo. Photo: Getty Images / Ideal Image
O πάμπτωχος γεωργός από τη βόρεια Κορέα που έφτιαξε την αυτοκρατορία της Hyundai από το τίποτα
Ήταν από τους ένθερμους υποστηρικτές της «Ηλιόλουστης Πολιτικής», όπως ονομάστηκε αργότερα η ειρηνική προσέγγιση της Βόρειας και Νότιας Κορέας. Photo: Getty Images / Ideal Image

Πλέον το Hyundai Group είναι χωρισμένο σε τρεις μεγάλες εταιρείες, που ασχολούνται με τη λιανική πώληση, τη βαριά βιομηχανία και τα αυτοκίνητα. Ο Τσουνγκ τοποθέτησε μέλη της οικογένειάς του (απέκτησε 11 παιδιά, 8 γιους και 3 κόρες, με τον μακρόχρονο γάμο του) σε καίριες θέσεις, αλλά έδωσε ευκαιρίες ανάδειξης και σε αξιόλογους υπαλλήλους, όπως την είχε πάρει κι αυτός όταν ήταν μικρός.
Σήμερα η Hyundai Motor Group έχει εξελιχθεί σε μια από τις πιο πετυχημένες αυτοκινητοβιομηχανίες παγκοσμίως. Ξεκινώντας από απλά μοντέλα όπως το Pony του 1975 και το Excel το 1986, παρουσίασε μοντέλα προσιτά οικονομικά για μαζικές πωλήσεις, αλλά αξιόπιστα στον τομέα της μηχανής. Η εταιρεία πούλησε περίπου 4 εκατομμύρια αυτοκίνητα σ’ όλο τον κόσμο, έκανε τζίρο 224,1 δις δολάρια και απασχολεί περίπου 293.000 υπαλλήλους.

Ο Τσουνγκ ήταν ο πρώτος «τσαεμπόλ» της Νότιας Κορέας που κοίταξε προς το βορρά, προφανώς λόγω και καταγωγής. Είχε την άποψη ότι μόνο μέσω της οικονομικής ανάπτυξης της Βόρειας Κορέας μπορεί να γίνει κάποτε πραγματικότητα η ένωση των δύο κρατών. Από τη δεκαετία του 1960 ακόμα είχε επαφές με το καθεστώς της Βόρειας Κορέας, με σκοπό να αναλάβει έργα ανάπτυξης. Ήταν από τους ένθερμους υποστηρικτές της «Ηλιόλουστης Πολιτικής», όπως ονομάστηκε αργότερα η ειρηνική προσέγγιση των δύο χωρών. Η ιδέα του για τουριστική αξιοποίηση του βουνού Κουμγκάν στο βορρά έγινε πραγματικότητα ένα χρόνο μετά το θάνατό του, το 2001. Η εταιρεία του, μάλιστα, ανέλαβε εξ ολοκλήρου να κατασκευάσει τις τουριστικές υποδομές.
Φωτογραφίες: Getty Images / Ideal Image