Σάββατο 24.07.2021

Παναγιώτης Χατζηκυριάκος στο Lesvos Pen ” «Ο τουρισμός θέλει διάρκεια, συνέπεια και αποτελεσματικότητα» “

Κύριε Χατζηκυριάκο καλησπέρα σας!

Σας ευχαριστούμε για την παραχώρηση της σημερινής σας

 

1) Η τουριστική περίοδος ξεκίνησε στη χώρα μας. Βρισκόμαστε στις πρώτες μέρες του Ιουλίου. Ποια είναι η κατάσταση σήμερα στην Λέσβο;

Με την ακύρωση της σύνδεσης με μία εβδομαδιαία πτήση από Πολωνία  για το 2021, με τρεις πτήσεις από Αγγλία να είναι με ερωτηματικό, με την Τουρκική αγορά πιθανό να μην ανοίξει και φέτος, δεν πάμε καλά με τον τουρισμό μας. Η πραγματικότητα είναι ότι η αγορά δεν κινείται, περιμέναμε να κινηθεί κάπως καλύτερα από πέρυσι, θεωρώ ότι είμαστε περίπου στα επίπεδα του περσινού έτους. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι είμαστε ακόμα μέσα σε πανδημία. Τις τελευταίες μέρες βλέπουμε πάλι αύξηση των κρουσμάτων, με αποτέλεσμα να ανακοινώνονται  καινούριες αποφάσεις για τον τρόπο μετακίνησης και όχι μόνο. Ότι χειρότερο για τον τουρισμό. Πιστεύω αν είχαμε καλύτερους ρυθμούς στον πλήρη εμβολιασμό η κατάσταση θα ήταν καλύτερη. Φέτος στηριζόμαστε στις last minute κρατήσεις. Ευελπιστούμε ότι η Ευρωπαϊκή και η Ελληνική αγορά θα μπει σε ένα προγραμματισμό, ωστόσο ακόμη είναι νωρίς για να γίνει οποιαδήποτε πρόβλεψη είτε για πληρότητες, είτε για τζίρους. Ανά πάσα στιγμή τα δεδομένα μπορούν να αλλάξουν, είτε προς το χειρότερο είτε προς το καλύτερο. Αισιοδοξούμε και προσπαθούμε για το καλύτερο

 

2) Η κρατική στήριξη πόσο βοήθησε τον κλάδο σας; Καταφέρατε να επιβιώσετε; Σας προβληματίζει το ότι η τουριστική σεζόν θα είναι και φέτος συρρικνωμένη;

Τα τουριστικά γραφεία δεν έχουν λάβει κανένα εξειδικευμένο μέτρο στήριξης μέχρι στιγμής.
Έχουν ενταχθεί στις πληττόμενες επιχειρήσεις και έλαβαν  τα μέτρα στήριξης των πληττόμενων. Όμως ακόμα και σήμερα δεν έχει αναγνωριστεί από την Πολιτεία η ιδιαιτερότητα του κλάδου. Δεν κλείσαμε ούτε μία ημέρα με κρατική εντολή, όμως από τον Μάρτιο του 2020 έχουμε μείωση  του τζίρου και του έργου μας τουλάχιστον 90%. Αυτό που προτείνουμε είναι, οι ατομικές και προσωπικές εταιρείες, οι πιο μικρές επιχειρήσεις του κλάδου που στην πλειοψηφία τους είναι στην Λέσβο, να στηριχθούν με ειδικά μέτρα.

Ο κλάδος χρειάζεται στοχευμένα μέτρα στήριξης. Ο κλάδος μας είναι ένας από τους πλέον πληττόμενους, από τις συνέπειες της πανδημίας, και γι’ αυτό πρέπει να γίνουν συγκεκριμένες κινήσεις ώστε να αντέξει και να γίνει ξανά παραγωγικός και βιώσιμος.  Τα τουριστικά γραφεία έχουν τεράστιο πρόβλημα ρευστότητας.

Οι ευρωπαϊκές χώρες στήριξαν οικονομικά τα τουριστικά γραφεία, αναγνωρίζοντας ότι η δραστηριότητά τους απαιτεί κεφάλαιο κίνησης, για να ξεκινήσουν να εργάζονται: αυτή είναι η ιδιαιτερότητα αυτού του επαγγέλματος.

Για να έχει τη  δυνατότητα να διοργανώσει ένα ταξίδι για ένα γκρουπ, για ένα συνέδριο, για επαγγελματικό ταξίδι κοκ., το τουριστικό γραφείο, θα πρέπει να προπληρώσει κάποια ποσά.

Μην ξεχνάτε ότι ο ταξιδιωτικός πράκτορας δεν είναι ένας απλός μεσολαβητής μεταξύ του ταξιδιώτη και του ξενοδόχου ή να εκδίδει μόνο εισιτήρια.

Είναι διοργανωτής, παραγωγός, δημιουργός του τουριστικού προϊόντος, και τέλος ο διακινητής του τουρισμού, που μπορεί να είναι τουρισμός δραστηριοτήτων στη φύση, θρησκευτικός, πολιτιστικός, συνεδριακός, περιηγητικός, μαζικός, κρουαζιέρα, γιότινγκ κ.λπ.

Εάν αυτό δεν γίνει, τότε ουσιαστικά δεν μιλούμε για την επανεκκίνηση του τουρισμού, αλλά για ένα άπιαστο όνειρο. Είναι σημαντικό η Πολιτεία να αναγνωρίσει, όπως ήδη έκανε η Ευρώπη, τον σημαντικό ρόλο των τουριστικών γραφείων στον τουρισμό, και φυσικά τον σημαντικό ρόλο του τουρισμού στην εθνική οικονομία μας και στην τοπική κοινωνία.

 

3) Άλλαξε κάτι ως προς τις απαιτήσεις των επισκεπτών στον τουρισμό;

 Βεβαίως και άλλαξε, έχει μεγάλη σημασία για τους επισκέπτες μας να γνωρίζουν ότι θα ταξιδέψουν σε ένα νησί, το οποίο είναι ουσιαστικά ασφαλές γι’ αυτούς. Οι επισκέπτες κινούνται μεταξύ της εμπειρίας και της ασφάλειας είναι μια δύσκολη εξίσωση. Ειδικά όταν και οι επισκέπτες είναι μοιρασμένοι.  Άλλοι δίνουν έμφαση στην εμπειρία των διακοπών άλλοι βάζουν σε προτεραιότητα την υγεία και ασφάλεια.  Εμείς σε κάθε περίπτωση είμαστε υποχρεωμένοι να λύνουμε υπεύθυνα αυτή την εξίσωση και να διασφαλίζουμε για τους ανθρώπους που μας τιμούν με την εμπιστοσύνη τους την καλύτερη δυνατή ισορροπία ώστε όλοι να χαίρονται ασφαλείς την Λεσβιακή φιλοξενία και τις διακοπές τους.

 

4) Η Λέσβος αντιμετώπισε μια πρωτόγνωρη κατάσταση, όπως όλη η χώρα. Πόσο άντεξε σε αυτή τη πίεση και πόσο θα επηρεάσει  μελλοντικά τον τουρισμό της;

 

Θα ξεκινήσω τονίζοντας η Λέσβος περνάει μία συνεχόμενη κρίση εδώ και μία δεκαετία, με τα μνημόνια , την προσφυγική / μεταναστευτική κρίση και τώρα με την πανδημία του COVID-19. Με αποτέλεσμα να δημιουργήσουν σημαντικά χτυπήματα και μεγάλα αδιέξοδα στον Τουρισμό. Φάνηκαν οι αδυναμίες μας και η απουσία επενδύσεων στον τουρισμό. Θεωρώ ότι πληρώνουμε το τίμημα της αναποφασιστικότητας μας στο αν θέλουμε πραγματικά τουρισμό, την πολυφωνία,  ποτέ δεν έγινε σοβαρός σχεδιασμός και προγραμματισμός, οι  πρωτοβάθμιοι και ο δευτεροβάθμιος οργανισμός της τοπικής αυτοδιοίκησης  ποτέ δεν άκουγαν τους επαγγελματίες του τουρισμού και το Επιμελητήριο Λέσβου. Δεν κρύβω τον προβληματισμό μου και την ανησυχία μου για το μέλλον του τουρισμού στην Λέσβο. Διότι και σήμερα επικρατεί η ίδια κατάσταση.

5) Και όμως η Λέσβος έχει τεράστιες προοπτικές, δεν πιστεύετε ότι μπορεί να υπάρξει βελτίωση;  

Θα συμφωνήσω, οι προοπτικές είναι τεράστιες. θα πρέπει να είμαστε όμως ρεαλιστές. Βρισκόμαστε σε στάση αναμονής. Κάποιοι επιμένουν ότι η Λέσβος έγινε περισσότερο γνωστή μέσω του προσφυγικού παράλληλα όμως πλήγωσε αρκετά την εικόνα του νησιού  με τις γκρίζες εικόνες που βγήκανε έντονα προς τα έξω. Γίνανε κάποιες δράσεις προβολής, πολύ μακριά από αυτά που ζητάμε.

Μπορεί να  υπήρξε κάποιο ενδιαφέρον για το νησί, δεν σημαίνει ότι θα έρθουν τουρίστες κιόλας.  Έχουμε παρεξηγήσει τα πράγματα. Ο τουρισμός λειτουργεί ετεροχρονισμένα.  Ο τουρισμός δεν είναι μια καφετέρια που άνοιξε με 10 -50 τραπέζια, θα πάνε μερικές παρέες θα πιουν καφέ και θα φύγουνε. Ο τουρισμός είναι μία πολύπλοκη δραστηριότητα.

Ο τουρισμός είναι μία αγορά που εξελίσσεται διαρκώς, οφείλουμε να παρακολουθούμε συνέχεια τις τάσεις της και να προστατευόμαστε όσο μπορούμε. Σίγουρα  δεν είναι εύκολο να διαφοροποιήσεις σε ένα προορισμό το πελατολόγιό του και ακόμη πιο σίγουρα δεν μπορεί να το κάνει από τη μια μέρα στην άλλη

Με αυτό, εννοώ ότι δημιουργήθηκαν συνθήκες που διαμόρφωσαν συγκεκριμένες τάσεις, προτιμήσεις και επιλογές για τους διεθνείς ταξιδιώτες. Τα τουριστικά γραφεία φυσικά υιοθετούν αυτές τις τάσεις και ανταποκρίνονται ανάλογα με τις προτάσεις που παρουσιάζουν στους πελάτες τους.

είναι «Αισιοδοξούμε για τον τουρισμό και θέλουμε πίσω τις δουλειές που είχαμε»,

 «Ο τουρισμός θέλει διάρκεια, συνέπεια και αποτελεσματικότητα»

 

 

 

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ