Σάββατο 19.06.2021

Σημεία συνέντευξης του Αναπληρωτή Υπουργού Εσωτερικών, Στέλιου Πέτσα, στην “ΕΡΤ1” και τους δημοσιογράφους Δημήτρη Κοτταρίδη και Γιάννη Πιτταρά

Για το νομοθετικό έργο της Κυβέρνησης

 

Επιστρέφουμε, σιγά-σιγά, σε μία κανονικότητα. Πρόκειται, δηλαδή, για ουσιαστικά θέματα της καθημερινότητας και της ζωή μας. Το νομοσχέδιο, για παράδειγμα για το οποίο με ρωτήσατε, για τη συνεπιμέλεια αφορά τις οικογένειές μας, αφορά τα παιδιά μας. Στο ίδιο πλαίσιο, κινείται και το νομοσχέδιο για τον εκλογικό νόμο για τους ΟΤΑ. Αφορά, σαφέσταστα, την παροχή υπηρεσιών από τους δήμους ή την αναπτυξιακή δυναμική που μπορεί να αποκτήσει η υλοποίηση των δεσμεύσεων ενός δημάρχου ή ενός περιφερειάρχη. Επομένως, επιστρέφουμε στα ουσιαστικά θέματα που πρέπει να μας απασχολούν καθημερινά, έπειτα από σχεδόν δεκαέξι μήνες, κατά τους οποίους επικεντρωθήκαμε, στο μεγαλύτερο μέρος, στην αντιμετώπιση και τη διαχείριση της πανδημίας.

 

 

Για τον νέο εκλογικό νόμο για την αυτοδιοίκηση

 

Θα ήταν σημαντικό εάν ο ΣΥΡΙΖΑ μπορούσε να αφήσει πίσω του ιδεοληψίες και να δει ότι ο νόμος Σκουρλέτη προκάλεσε μία πρωτοφανή ακυβερνησία, η οποία θα οδηγούσε σε τέλμα. Και εάν δεν ερχόταν η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη να κάνει από την πρώτη στιγμή κάποιες διορθωτικές παρεμβάσεις, δίνοντας ουσιαστικές αρμοδιότητες, για παράδειγμα, στην οικονομική επιτροπή των δήμων, δεν θα είχαμε καταφέρει τίποτα τα δύο σχεδόν χρόνια που πέρασαν από την εκλογική αναμέτρηση του Μαΐου του 2019, σε επίπεδο δήμων και περιφερειών. Ο ΣΥΡΙΖΑ θα έπρεπε, λοιπόν, να καταλάβει το λάθος του και να μην επιμένει σε ατέρμονες συζητήσεις.

 

Στην αξιωματική αντιπολίτευση μπορούν να ρωτήσουν ακόμα και εκλεγμένους δημάρχους, που είχαν τη στήριξη του ΣΥΡΙΖΑ, να τους πουν την άποψή τους για τον νόμο Σκουρλέτη. Βεβαίως, και βάζουμε ταφόπλακα στον νόμο Σκουρλέτη, γιατί ήταν ένας κακός νόμος. Και από την άλλη πλευρά, δίνουμε φτερά στις τοπικές κοινωνίες να υλοποιήσουν προγράμματα, τα οποία έχουν επιλέξει οι πολίτες. Μέσα από τον νέο εκλογικό νόμο εμείς βλέπουμε, δηλαδή, τη δυνατότητα ο δήμαρχος ή ο περιφερειάρχης που έχει συγκεντρώσει ένα μεγάλο ποσοστό -γιατί 43% και άνω είναι ένα μεγάλο ποσοστό, Κυβερνήσεις στη χώρα μας εκλέγονται με χαμηλότερα ποσοστά- να υλοποιήσει το πρόγραμμα, για το οποίο τον εξέλεξαν οι πολίτες.  Ποιος δεν το θέλει αυτό; Μόνο δυνάμεις συντήρησης και οπισθοδρόμησης που το μόνο που θέλουν είναι να αγορεύουν στα δημοτικά και τα περιφερειακά συμβούλια, αποκλειστικά και μόνο για να ασκούν αντιπολίτευση. Το Σύνταγμά μας επιτάσσει η αυτοδιοίκηση να έχει σοβαρές λειτουργικές αρμοδιότητες και να βελτιώνει την καθημερινότητα των πολιτών. Και αυτό κάνει ο εκλογικός νόμος που κατατέθηκε, χθες, στη Βουλή και σύντομα πιστεύω ότι θα γίνει νόμος του κράτους.

 

Μία από τις σημαντικές πρόνοιες του νομοσχεδίου προβλέπει την επαναφορά της πενταετούς θητείας, καθώς και το γεγονός ότι ορίζεται συγκεκριμένη ημερομηνία για τις εκλογές, ώστε να γνωρίζουμε εκ των προτέρων και τον χρονικό ορίζοντα κατάρτισης των συνδυασμών. Πρόκειται για σημαντικές ρυθμίσεις για τις τοπικές κοινωνίες και πιστεύω ότι, πράγματι, αποτελεί ένα καλό παράδειγμα και για τις εθνικές εκλογές.

 

 

Για το ξεκαθάρισμα των αρμοδιοτήτων ανάμεσα στην αυτοδιοίκηση και το κράτος

 

Όταν αναλάβαμε την ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών με τον κ. Βορίδη, είχαμε κάποιες σαφείς εντολές από τον Πρωθυπουργό όσον αφορά τις θεσμικές παρεμβάσεις που έπρεπε να κάνουμε: το νομοσχέδιο για τον ΑΣΕΠ, το νομοσχέδιο για τον Εσωτερικό Έλεγχο, το νομοσχέδιο για τον εκλογικό νόμο στους ΟΤΑ, τα ζητήματα της τηλεργασίας και το νομοσχέδιο για τα Ζώα Συντροφιάς που βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση. Αυτός ο κύκλος κλείνει σε λίγες εβδομάδες και, επομένως, ξεκινούμε τη συζήτηση για την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση, όπου εκεί μιλάμε για τις αρμοδιότητες του κράτους, της περιφέρειας, των δήμων και της αποκεντρωμένης διοίκησης. Εκτιμώ ότι μέχρι τον Ιούλιο, η συζήτηση θα έχει προχωρήσει, ώστε μέχρι το τέλος της χρονιάς να έχουμε ένα νέο πλαίσιο που θα διέπει αυτές τις αρμοδιότητες, για να μην χάνονται οι ευθύνες μεταξύ «ανευθυνο-υπεύθυνων». Οι πολίτες πρέπει να γνωρίζουν ποιος προσφέρει την υπηρεσία, να τον επευφημούν όταν την παρέχει με τον σωστό τρόπο και, φυσικά, να του ασκούν κριτική όταν δεν γίνεται η παροχή υπηρεσιών, όπως εκείνοι αναμένουν.

 

 

Για τις εξελίξεις στην προανακριτική επιτροπή

 

Η προανακριτική επιτροπή κάνει τη δουλειά της και όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία, θα έχουμε μία συνολική εικόνα όλοι μας. Αυτό που σίγουρα, όμως, βλέπουμε ως πολίτες είναι πολλά εκατομμύρια ευρώ να «γυρίζουν» με πολύ μεγάλη ευκολία στον δημόσιο διάλογο για έναν διαγωνισμό, ο οποίος θα έπρεπε να είναι αδιάβλητος και χωρίς σκιές, καθώς αφορά τα μέσα ενημέρωσης, έναν πυλώνα δηλαδή της δημοκρατίας μας. Βλέπουμε κάποιοι να προσπαθούν να «ντιλάρουν» εκατομμύρια για να έχουν μέσα ενημέρωσης και να επηρεάζουν την κοινή γνώμη. Το γεγονός αυτό, από μόνο του, απαιτεί μία πολύ σοβαρή πολιτική συζήτηση. Και ας μην παραβλέπουμε ότι την πολιτική ευθύνη για αυτά τα ζητήματα φέρει ακέραια το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης και προσωπικά ο αρχηγός του, καθώς οι συζητήσεις αυτές, όλο το προηγούμενο διάστημα, από ότι φαίνεται γίνονταν μέσα στο περιβάλλον του κ. Τσίπρα. Όσον αφορά το ποινικό κομμάτι, θα πρέπει να περιμένουμε τις εργασίες της προανακριτικής και για αυτό δεν θα ήθελα να κάνω κάποιο σχόλιο.

 

 

Για την επόμενη ημέρα στην μετά-covid εποχή

 

Προσωπικά, είμαι από τους αισιόδοξους για τη δυναμική ανάκαμψης της οικονομίας μας, με το πέρας της υγειονομικής κρίσης. Πιστεύω ότι θα καλυφθεί γρήγορα το χαμένο έδαφος, όμως θα πρέπει να καλυφθεί με έναν τρόπο που να μην χάσουμε κομμάτια του παραγωγικού μας δυναμικού. Αυτός ήταν και ο λόγος που, όλο το προηγούμενο διάστημα, κοιτάξαμε με πολλές ρυθμίσεις να κρατήσουμε ζωντανές τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους τους οποίους οι επιχειρήσεις αυτές απασχολούν. Βεβαίως, οι ρυθμίσεις είναι μόνο το ένα σκέλος της πολιτικής μας, το άλλο σκέλος είναι η ρευστότητα και το άλλο είναι η συνέχιση των μεταρρυθμίσεων, ώστε να μπορεί κάποιος να επενδύει και να περιμένει μία δίκαιη επιστροφή των χρημάτων του με βάση την επένδυση που έχει αναλάβει. Βλέπουμε ότι υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για ανάκαμψη στον τριτογενή τομέα, με επίκεντρο τον τουρισμό και πιστεύουμε ότι σε αυτό θα βοηθήσουν και οι μεταρρυθμίσεις που γίνονται σε επίπεδο υποδομών. Επομένως, είμαι αισιόδοξος και περιμένω, τους επόμενους μήνες, μία σοβαρή επιτάχυνση της οικονομικής ανάπτυξης.

 

 

Για τις 4.000 μόνιμες προσλήψεις νοσηλευτών με διαδικασίες ΑΣΕΠ

 

Έχουν γίνει πάνω από 10.000 προσλήψεις, πολλές εκ των οποίων όμως ήταν έκτακτες για να αντιμετωπίσουμε την πανδημία. Ερχόμαστε, λοιπόν, τώρα να ισορροπήσουμε σε ένα επίπεδο κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο, επομένως, κάνουμε προγραμματισμό μόνιμων προσλήψεων και πολλοί από αυτούς θα είναι εργαζόμενοι που κλήθηκαν να δώσουν τη μάχη στην πρώτη γραμμή εν μέσω πανδημίας. Οι άνθρωποι αυτοί θα μοριοδοτηθούν ισχυρά, προκειμένου να μπορέσουν να έχουν μία μόνιμη θέση στο σύστημα υγείας. Πρόκειται, δηλαδή, για 4.000 μόνιμες προσλήψεις νοσηλευτών και είναι ένα μέρος μόνο των πάνω από 10.000 ανθρώπων που έσπευσαν να βοηθήσουν το ΕΣΥ, όταν υπήρξε ανάγκη. Το σημαντικό, επίσης, είναι ότι πέραν της υγείας, θα υπάρξουν και άλλες μόνιμες προσλήψεις στην παιδεία, αλλά και στην αυτοδιοίκηση.

 

 

Για το ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών

 

Οι εκλογές νομίζω ότι είναι ξεκάθαρο ότι θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας. Πλέον, κλείνει ένας κύκλος δεκαπέντε-δεκαέξι μηνών μετά την πανδημία και εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η Κυβέρνηση, παρά τις κρίσεις, δεν σταμάτησε ποτέ τις μεταρρυθμίσεις. Βρισκόμαστε στο σημείο που θα δούμε μία σημαντική επιτάχυνση της ανάπτυξης, γεγονός που σημαίνει αισιοδοξία και εισόδημα για τους πολίτες και, ως εκ τούτου, δεν έχει κανένα απολύτως νόημα να ανακοπεί αυτή η πορεία.

 

Ο ανασχηματισμός είναι γνωστό ότι αποτελεί προνόμιο του Πρωθυπουργού. Ο ίδιος κρίνει την επίδοση των υπουργών του για την κατεύθυνση της Κυβέρνησής του και παίρνει τις αποφάσεις του, όπως εκείνος κρίνει.

 

 

Για το ενδεχόμενο να γίνει υποχρεωτικός ο εμβολιασμός σε συγκεκριμένους επαγγελματικούς κλάδους

 

Σχετικά με το υγειονομικό προσωπικό, ο Πρωθυπουργός έχει ανοίξει τη σχετική συζήτηση, θέτοντας έναν χρονικό ορίζοντα από το φθινόπωρο και μετά. Η απόφαση για υποχρεωτικό εμβολιασμό όσων υπηρετούν στην ΕΜΑΚ έρχεται να προστεθεί σε αυτή τη συζήτηση, καθώς εργαζόμενοι οι οποίοι προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στην πρώτη γραμμή, δεν μπορούν να θέτουν σε κίνδυνο τους συμπολίτες τους που καλούνται να προστατεύσουν. Υπάρχουν, φυσικά, δικλίδες ασφαλείας. Εάν, δηλαδή, κάποιος δεν επιθυμεί να εμβολιαστεί, μπορεί να μετακινηθεί κάπου αλλού. Όταν, όμως, βρίσκεται στην πρώτη γραμμή, θα πρέπει να είναι έτοιμος να δίνει τη μάχη χωρίς κανέναν κίνδυνο και χωρίς καμία δεύτερη σκέψη. Προσωπικά, πιστεύω ότι είναι μία καλή αφορμή να ξεκινήσει αυτή η συζήτηση, όπως έχει ξεκινήσει και σε άλλες χώρες και να μην είναι «ταμπού», καθώς μιλάμε για το δημόσιο συμφέρον που το κράτος πρέπει να προστατεύει. Και το δημόσιο συμφέρον, εδώ, είναι πολύ ξεκάθαρο και πολύ χειροπιαστό, είναι η δημόσια υγεία.

 

 

Για το ενδεχόμενο μεταφοράς της είσπραξης του ΕΝΦΙΑ από τους Δήμους

 

Είναι, όντως, κάτι που βρίσκεται στα σχέδιά μας. Είναι μία συζήτηση που την είχαμε κάνει όσο ήμασταν στην αξιωματική αντιπολίτευση και με τους περιφερειάρχες και με τους δημάρχους εκείνη την εποχή. Η μεταφορά του ΕΝΦΙΑ στους δήμους είναι ένα μέρος των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων. Επομένως, μιλάμε για μία συζήτηση που θα γίνει μέσα στο 2022, γενικά για την αναμόρφωση των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων, των εσόδων δηλαδή που έχουν οι δήμοι από το κράτος, προκειμένου να επιτελούν το έργο τους. Ελπίζω ότι θα βρούμε έναν κοινό τόπο, μία κοινή συνισταμένη, που θα μας οδηγήσει στην ενίσχυση των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων και, γιατί όχι, και στη μεταφορά του ΕΝΦΙΑ. Βεβαίως, θα χρειαστεί ένας καλός και γόνιμος διάλογος και με τους δήμους, ώστε από την πλευρά τους να έχουν τους πόρους που χρειάζονται, για να μπορούν να επιτελούν το έργο τους.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ