Τετάρτη 06.11.2024

Σούπερ μάρκετ: Μόνιμες μειώσεις τιμών κατά 5% σε 800 βασικά προϊόντα

Ετοιμες να ρίξουν τις τιμές βασικών προϊόντων και να ελαφρύνουν το Καλάθι του Νοικοκυριού εμφανίζονται οι προμηθευτικές εταιρίες, οι οποίες έχουν αρχίσει ήδη να στέλνουν μειωμένους τιμοκαταλόγους στα σούπερ μάρκετ.

Μετά το κάλεσμα του υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου, σε βιομηχανίες και αλυσίδες του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων να βάλουν… πλάτη και να περιορίσουν τα κέρδη τους ώστε να αποκλιμακωθεί ο πληθωρισμός, τις επόμενες μέρες θα ενεργοποιηθεί εκ νέου το μέτρο της μόνιμης μείωσης τιμών κατά τουλάχιστον 5%, με σημαντικές ωστόσο διαφορές σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν. 

Τι αλλάζει

Αφενός, δεν θα υπάρξει σχετική νομοθετική πρωτοβουλία, όπως την προηγούμενη φορά, και η συμμετοχή στο μέτρο παραμένει προαιρετική. Ωστόσο, οι βιομηχανίες που θα συμμετάσχουν θα πρέπει να διατηρήσουν τις χαμηλότερες τιμές για διάστημα δύο μηνών το λιγότερο, ενώ θα πρέπει ανά δύο εβδομάδες να προσθέτουν νέους κωδικούς στη λίστα με τα προϊόντα που πωλούνται κατά τουλάχιστον 5% φθηνότερα, ώστε να καλύψουν όσο το δυνατόν περισσότερο τις ανάγκες των καταναλωτών.

Οπως αναφέρει στον «Ε.Τ.» κορυφαίο στέλεχος από τον κλάδο των σούπερ μάρκετ, ο στόχος που έχει τεθεί είναι σε πρώτη φάση να διατεθούν σε χαμηλότερες τιμές 100 προϊόντα και δεδομένου ότι ανά δύο εβδομάδες οι κωδικοί θα ανανεώνονται, μέχρι το τέλος του 2024 ο κατάλογος θα περιλαμβάνει 800 βασικά καταναλωτικά αγαθά. Αν και ο αριθμός φαίνεται μικρός σε σχέση με το σύνολο των κωδικών που διακινούνται σε ένα μεσαίο σούπερ μάρκετ και υπολογίζονται στους 15.000, οι μειώσεις των τιμών θα αφορούν σε προϊόντα που χρησιμοποιούν καθημερινά οι καταναλωτές και εμφανίζουν υψηλή ζήτηση.

«Παρότι το μέτρο είναι εθελοντικό, πολλές βιομηχανίες, τόσο πολυεθνικές όσο και ελληνικές, θα δώσουν το “παρών” με μειώσεις τιμών από 5% και πάνω. Κι αυτό γιατί αφενός θέλουν να είναι ανταγωνιστικές και να διατηρήσουν τα μερίδια αγοράς τους και αφετέρου οι περισσότερες από αυτές πωλούν τα προϊόντα τους σχεδόν σε σταθερή βάση υπό το καθεστώς προωθητικής ενέργειας. Η συμμετοχή τους, βέβαια, στην πρωτοβουλία δεν σημαίνει ότι δεν θα συνεχίσουν να κάνουν προσφορές», σημειώνει στον «Ε.Τ.» η ίδια πηγή.

Γαλακτοκομικά

Δεδομένη πρέπει να θεωρείται η μείωση των τιμών στα γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως γάλα, γιαούρτια και τυριά, ώστε να είναι πιο προσιτά στους καταναλωτές, που πλήττονται από το κύμα ακρίβειας. Το ποσοστό της μείωσης εκτιμάται ότι θα κινηθεί στο 5%-6%. Ενδεικτικά, ένα λίτρο γάλα υψηλής παστερίωσης γνωστής εταιρίας σήμερα πωλείται στα 1,67 ευρώ το λίτρο. Αν οι εταιρίες προχωρήσουν σε μείωση της τάξεως του 5% η τιμή του θα διαμορφωθεί στα 1,59 ευρώ και αν η μείωση είναι 8% θα υποχωρήσει περαιτέρω στα 1,54 ευρώ το λίτρο. Αντίστοιχα, το γιαούρτι, τρεις συσκευασίες των 200 γραμμαρίων, που κοστίζει 3,65 ευρώ, με μόνιμη μείωση 5%, θα πωλείται στα 3,47 ευρώ και με 8% στα 3,36 ευρώ. Φέτα ΠΟΠ, συσκευασία 400 γραμμαρίων, που η τιμή της στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ είναι στα 6,75 ευρώ, με μείωση 5%, θα υποχωρήσει στα 6,41 και με 8% στα 6,21 ευρώ. Σύμφωνα, δε, με τους παραγωγούς, οι βιομηχανίες έχουν το περιθώριο να μειώσουν την τιμή στη φέτα, καθώς η τιμή παραγωγού στο αιγοπρόβειο γάλα έχει υποχωρήσει στα 1,45 ευρώ το λίτρο, από 1,6-1,65 ευρώ πέρυσι.

Αλλαντικά

Μόνιμες μειώσεις τιμών εκτιμάται ότι θα γίνουν και στα αλλαντικά, προκειμένου οι βιομηχανίες να αντεπεξέλθουν στον αυξημένο ανταγωνισμό και να διατηρήσουν τα μερίδιά τους, αν και κάνουν συνεχώς προωθητικές ενέργειες. Ενδεικτικά, συσκευασμένη γαλοπούλα 160 γραμμαρίων πωλείται στα 3,25 ευρώ, ενώ με μόνιμη μείωση 5% η τιμή της θα πέσει στα 3,09 ευρώ και με 8% θα σπάσει και το φράγμα των 3 ευρώ, στα 2,99 ευρώ.

Ζυμαρικά, ρύζι

Σε ανάλογες κινήσεις θα προχωρήσουν, σύμφωνα με πληροφορίες, και οι εταιρίες που παράγουν τυποποιημένα τρόφιμα, όπως ρύζι, ζυμαρικά και άλευρα. Ενδεικτικά, ένα πακέτο επώνυμα μακαρόνια που πωλείται 0,83 ευρώ, με μείωση 5% θα κοστίζει 0,79 ευρώ και με 8% ο καταναλωτής θα κερδίζει μόλις 0,07 ευρώ ανά συσκευασία. Αντίστοιχα, ρύζι Καρολίνα (συσκευασία 500 γραμμαρίων), από τα 2,34 ευρώ που κοστίζει σήμερα, θα πέσει στα 2,22 ευρώ με μείωση τιμής κατά 5% και στα 2,15 ευρώ με μείωση 8%. Επιπλέον, το αλεύρι για όλες τις χρήσεις, που πωλείται στα ράφια στα 2 ευρώ το κιλό, αν η εταιρία αποφασίσει να μειώσει την τιμή του κατά 5% θα στοιχίζει 1,9 ευρώ και αν η μείωση είναι 8% η τιμή του θα διαμορφωθεί στα 1,84 ευρώ.

Καθαριστικά και είδη προσωπικής υγιεινής

Τη στρατηγική των μόνιμων μειώσεων αναμένεται να ακολουθήσουν και οι βιομηχανίες με καθαριστικά, είδη προσωπικής υγιεινής και βρεφικές πάνες, παρά το γεγονός ότι ήδη έχουν ρίξει τις τιμές από τον Μάρτιο, μετά τον «κόφτη» κατά 30% στις προωθητικές ενέργειες με αντίστοιχη πτώση της τιμής στο ράφι. Ωστόσο, στελέχη της αγοράς επισημαίνουν τον κίνδυνο οι μειώσεις των τιμών, για διάστημα τουλάχιστον δύο μηνών, να βάλουν φρένο στις προσφορές, από τις οποίες τα νοικοκυριά επωφελούνται περισσότερο.

Απορρυπαντικά

Για παράδειγμα, απορρυπαντικό ρούχων σε σκόνη (50 πλύσεις), που κανονικά κοστίζει 15,25 ευρώ, και σε προσφορά μπορεί να το βρει κανείς ακόμα και στα 10 ευρώ, σε περίπτωση που εφαρμοστεί η μόνιμη μείωση του 5% ή του 8%, η τιμή του θα πέσει μόλις στα 14,49 ευρώ ή στα 14,03 ευρώ αντίστοιχα. Αντίστοιχα, αφρόλουτρο 650 ml με τιμή πώλησης 4,78 ευρώ και σε προσφορά κοστίζει 2,98 ευρώ, αν η βιομηχανία εφαρμόσει τη μείωση του 5%, η τιμή του θα διαμορφωθεί στα 4,54 ευρώ και στα 4,4 ευρώ, αν η μείωση είναι 8%. Ωστόσο, κυβερνητικές πηγές υποστηρίζουν ότι το μέτρο ενισχύει τον ανταγωνισμό και γι’ αυτό και θα συνεχιστούν και οι προωθητικές ενέργειες. Βρεφικές πάνες (38 τεμαχίων) που κοστίζουν 24,10 ευρώ και συχνά διατίθενται με έκπτωση 50% στα 12,05 ευρώ, με μείωση τιμής 5% θα κοστίζουν 22,9 ευρώ και με 8% 22,17 ευρώ.

Χυμοί, αναψυκτικά

Στη νέα πρωτοβουλία για υποχώρηση του πληθωρισμού των τροφίμων αναμένεται να συμμετάσχουν και εταιρίες παραγωγής χυμών και αναψυκτικών, αλλά και έτοιμων γευμάτων, τα οποία κερδίζουν συνεχώς έδαφος στην αγορά.

Ερχεται νέα παρέμβαση για τις προσφορές

Παρεμβάσεις, όμως, επεξεργάζεται το υπουργείο Ανάπτυξης και για την αυστηροποίηση του πλαισίου των προσφορών στα ράφια των σούπερ μάρκετ, καθώς και για τον τρόπο που αυτές επικοινωνούνται, με στόχο να αποφευχθούν φαινόμενα παραπλάνησης των καταναλωτών. Εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ δηλώνουν στον «Ε.Τ.» ότι βρίσκονται σε συζητήσεις σχετικά με την ενσωμάτωση σχετικής ευρωπαϊκής οδηγίας ώστε οι προωθητικές ενέργειες να είναι διαφανείς και να μη δημιουργούν σύγχυση στο καταναλωτικό κοινό.

Στο τραπέζι…

Σύμφωνα με πληροφορίες, στο τραπέζι των συζητήσεων βρίσκεται το σενάριο είτε να απαγορευτούν οι διπλές προσφορές για το ίδιο προϊόν, που καταλήγουν σε διαφορετική τιμή ανά τεμάχιο είτε στην περίπτωση που για το ίδιο προϊόν τρέχουν παράλληλες προσφορές, αυτές να είναι του ίδιου εύρους. Για παράδειγμα, αλεύρι εκτός προωθητικής ενέργειας πωλείται στα 2 ευρώ το κιλό, ενώ υπό τη μορφή 2+1 δώρο κοστίζει 6 ευρώ, που σημαίνει ότι οι καταναλωτές πληρώνουν κανονικά και τις τρεις συσκευασίες και η προσφορά επί της ουσίας δεν υφίσταται. Το ίδιο προϊόν σε προσφορά πωλείται μεμονωμένα στα 1,3 ευρώ και υπό τη μορφή 2+1 δώρο, με έκπτωση 50%, διατίθεται στα 3 ευρώ, αν και κανονικά θα έπρεπε να κοστίζει 2,6 ευρώ. Σύμφωνα με εκπροσώπους καταναλωτικών οργανώσεων, αυτά τα παιχνίδια είναι συχνά στην αγορά και πρέπει να σταματήσουν. Σημειώνεται ότι για ανακοινώσεις μείωσης τιμών για τις προσφορές θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών, ενώ θα πρέπει να αναγράφεται ρητά και στο ταμπελάκι στο ράφι.

πηγή: eleftheros typos

Array

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ