Σάββατο 14.09.2024

Τα έξι λεπτά που «σκότωσαν» την ακτοπλοΐα

Μόλις έξι λεπτά της ώρας χρειάστηκαν για να κλονιστεί συθέμελα η εικόνα του μεγαλύτερου ακτοπλοϊκού ομίλου της χώρας, της Attica Group και ενός από τους μεγαλύτερους του κόσμου.

Τόσο χρειάστηκε για να χάσει τη ζωή του ο άτυχος Αντώνης Καρυώτης, από τη στιγμή που βρέθηκε στο νερό μεταξύ της προβλήτας και των απόνερων του Blue Horizon, σπρωγμένος από τον Ύπαρχο του πλοίου, σε ένα πρωτοφανές περιστατικό που όμοιό του δεν έχει ζήσει ποτέ ως σήμερα η ελληνική ακτοπλοΐα.

Στην περίπτωση του Αντώνη, κανένας άγραφος ή γραπτός νόμος της θάλασσας δεν τηρήθηκε. Απλά αφέθηκε μόνος του να παλεύει με τους ισχυρούς κυματισμούς που προκάλεσαν οι προπέλες του Blue Horizon χωρίς καμιά τύχη.

Το χειρότερο όλων; Η εγκατάλειψη του.

Δεν γίνεται καμιά απολύτως διαδικασία διάσωσης του. Απλά ο πλοίαρχος του Blue Horizon ενημερώνει το Λιμεναρχείο ότι υπάρχει άνθρωπος στη θάλασσα και συνεχίζει το ταξίδι του. Τελικά, σχεδόν μια ώρα αργότερα λαμβάνει την εντολή από το Λιμενικό Σώμα να επιστρέψει πίσω στον Πειραιά.

Βλέποντας κανείς τις αποκρουστικές εικόνες που είδαμε όλοι μας στα βίντεο που κυκλοφόρησαν στα κοινωνικά δίκτυα δεν μπορεί παρά να αναρωτηθεί πως είναι δυνατόν να έχει συμβεί κάτι τέτοιο.

Και όμως, είναι. Και η εξήγηση βρίσκεται στην κουλτούρα που αρκετές εταιρείες του κλάδου καλλιεργούν στα πληρώματα τους εδώ και χρόνια και η απάντηση στην ερώτηση γιατί κάτι ανάλογο δεν έχει συμβεί ξανά είναι μία. Συμβαίνει και συμβαίνει κυρίως από τις νεότερες γενιές ναυτικών.

Το ότι δεν είχαμε θρηνήσει ως τώρα και άλλους Αντώνηδες οφείλεται στους παλιούς του κλάδου που κρατάνε με μεγάλη προσπάθεια σε καταστολή την λανθάνουσα κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι νεότεροι.

Στα παλαιότερα χρόνια η περιβόητη ναυτοσύνη των Ελλήνων ήταν μια τέχνη με αναγεννησιακά χαρακτηριστικά που περνούσε από τον δάσκαλο στον μαθητή και αφορούσε ένα ευρύ πλέγμα κανόνων που είχαν ως στόχο να διατηρούσαν αλώβητη την σχέση των Ελλήνων με την θάλασσα στην ολότητα της.

Στις μέρες μας η ναυτοσύνη των Ελλήνων περιορίζεται αποκλειστικά και μόνον στο πόσο είναι σε θέση ένας ναυτικός να κρατά το πλοίο όσο γίνεται περισσότερο σε κίνηση.

Κρατώ το πλοίο σε διαρκή κίνηση σημαίνει πως επεκτείνω τον χρόνο της δραστηριότητας του. Και όσο επεκτείνω την δραστηριότητα του τόσο αυξάνω τον κύκλο των εργασιών του.

Παλιά το πλοίο ήταν, χωρίς υπερβολή, το πρώτο σπίτι των ναυτικών. Σήμερα είναι απλά μια μηχανή που παράγει χρήμα.

Οι παλιοί εφοπλιστές επίσης ήξεραν που βρίσκεται και η τελευταία βίδα μέσα στα πλοία τους. Αυτό το μοντέλο διαχείρισης όμως τείνει να εκλείψει.

Σήμερα πολλές σύγχρονες ναυτιλιακές εταιρίες είναι απρόσωπες. Δεν υπάρχει αφεντικό και τα στελέχη τους καλούνται να επεξεργαστούν επιχειρηματικά σενάρια που φτάνουν ακόμη ως του σημείου που ένα πλοίο παίρνει φωτιά και γίνεται παρανάλωμα του πυρός.

Και κάπως έτσι επιστρέφουμε στην αρχή.

Έχει ευθύνη η Blue Star Ferries σε ό,τι συνέβη στον Πειραιά και στο πλοίο της;

Εκ πρώτης όψεως δεν έχει. Αυτή όμως είναι η μισή αλήθεια.

Η άλλη μισή είναι πως ένας ναυτικός της σπρώχνει στο νερό έναν άτυχο επιβάτη, γνωρίζοντας τους πιθανούς κινδύνους μιας τέτοιας κίνησης.

Ένας παλιός ναυτικός της ακτοπλοΐας θα τράβαγε αυτόν τον επιβάτη μέσα στο πλοίο και όταν θα έκλεινε η ράμπα θα του έψελνε τον εξάψαλμό για την αποκοτιά του.

Ένας νέος ναυτικός όμως δεν έχει αυτό στο νου του γιατί έχει «εκπαιδευτεί» ότι το συμφέρον της εταιρίας προέχει. Και το συμφέρον της εταιρίας επιβάλει να φύγει το πλοίο άρον – άρον χωρίς καμιά καθυστέρηση.

Για αυτό άλλωστε και κατά τον απόπλου του Blue Horizon παραβιάστηκαν συλλήβδην όλες οι διεθνείς συνθήκες και κώδικες ασφάλειας, ακόμη και η κοινή λογική.

Αλλά για να είμαστε ακριβοδίκαιοι, αυτό που έκανε το Blue Horizon συνιστά εδώ και πολλά χρόνια μια κοινή πρακτική στην Ελληνική ακτοπλοΐα.

Σπάνια θα δει κανείς πλοίο της ακτοπλοΐας να αποπλέει τηρώντας τους κανονισμούς ασφαλείας.

Οι εταιρίες ξέρουν πολύ καλά τι γίνεται. Όπως και το Λιμενικό Σώμα άλλωστε.

Δεν επικροτούν ανοικτά αυτή την πρακτική αλλά δεν την έχουν απαγορεύσει και ποτέ ρητά και ξεκάθαρα.

Πέραν όμως από τις εταιρίες και τις πρακτικές τους και οι διεθνείς συνθήκες δεν έχουν καταφέρει ως σήμερα να επιλύσουν σοβαρά ζητήματα ασφαλείας.

Παραδείγματος χάριν η στοιβασία των οχημάτων που όλοι μας έχουμε διαπιστώσει στα πλοία της ακτοπλοΐας και η οποία μας προκαλεί δικαιολογημένα τρόμο δεν είναι παράνομη.

Οι διεθνείς συνθήκες δεν καθορίζουν με ρητό και ξεκάθαρο τρόπο την απόσταση που πρέπει να έχει το ένα αυτοκίνητο από το άλλο. Αντίθετα, καθορίζουν την απόσταση που πρέπει να έχουν τα αυτοκίνητα περιμετρικά από τα πλευρικά τοιχώματα του πλοίου.

Αυτό συμβαίνει γιατί τον νομοθέτη δεν τον απασχολεί η πυρκαγιά που μπορεί να προκληθεί στο γκαράζ ενός πλοίου μιας και θεωρεί ότι το σύστημα πυρόσβεσης που υποχρεούται να έχει το πλοίο επαρκεί.

Αντίθετα, τον απασχολεί η ευστάθεια του και για αυτό ζητά να κρατούνται περιμετρικά του γκαράζ συγκεκριμένες αποστάσεις από τα τοιχώματα του, ώστε τα σταθμευμένα αυτοκίνητα να συγκροτούν έναν συμπαγή όγκο.

Δεν είναι τυχαίο που όλες αυτές οι – ας τις πούμε κομψά – παραδοξότητες συμβαίνουν μόνο στην ακτοπλοΐα και όχι σε άλλους κλάδους της ναυτιλίας των Ελλήνων, όπως πχ η ποντοπόρος ναυτιλία.

Δεν υπάρχει σήμερα κανένα στέλεχος σε εταιρία με δεξαμενόπλοια, ή πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου ή πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που να διανοείται να κάνει εκπτώσεις στα θέματα ασφάλειας ή έστω τα στραβά μάτια.

Τα πάντα στους παραπάνω κλάδους γίνονται by the book και οι διεθνείς συνθήκες ασφάλειας τηρούνται από όλους – και στο γραφείο και στο πλοίο – με θρησκευτική ευλάβεια.

Γιατί υπάρχει αυτή η διαφορά;

Ο πρώτος και ο βασικότερος λόγος αφορά την πρόσβαση των εταιρειών αυτών στα στρατηγικά φορτία τρίτων χωρών. Για να μπορείς να διεκδικήσεις μερίδιο στις αγορές αυτές τα πλοία σου πρέπει να είναι απόλυτα ασφαλή όχι μόνο στα χαρτιά, αλλά και στην πράξη.

Στην ποντοπόρο ναυτιλία οι ναυτικοί όλων των βαθμίδων και των ειδικοτήτων εκπαιδεύονται και επενεκπαιδεύονται συνεχώς ώστε η κουλτούρα της ασφάλειας να γίνει ένα με το dna των ναυτικών.

Στην ακτοπλοΐα η λέξη εκπαίδευση είναι άγνωστη. Δεν εκπαιδεύει κανείς κανέναν.

Οι περισσότερες εταιρίες της ακτοπλοΐας θεωρούν ότι η υποχρεωτική εκπαίδευση που έχουν λάβει οι ναυτικοί προκειμένου να λάβουν ναυτικό φυλλάδιο ώστε να μπορέσουν στη συνέχεια να ναυτολογηθούν είναι αρκετή. Σε κάθε περίπτωση και κάτι να συμβεί το Κράτος έχει την ευθύνη μιας και αυτό έχει πιστοποιήσει την επάρκεια του ναυτικού στα ζητήματα ασφάλειας.

Τι θα κάνει η Blue Star Ferries

Μετά τον θάνατο του άτυχου Αντώνη Καρυώτη η Blue Star Ferries δεν θα είναι πια η εταιρία που όλοι ξέραμε και καθώς η έρευνα συνεχίζεται στην περίπτωση που διαπιστωθεί οτιδήποτε συνδέεται με την εταιρία τα πράγματα θα γίνουν ακόμη χειρότερα.

Ήδη το πλοίο απομακρύνθηκε από την γραμμή της Κρήτης, ενώ η παραίτηση του Σπύρου Πασχάλη, Διευθύνοντα Συμβούλου του Ομίλου Attica στον οποίο ανήκει η Blue Star Ferries, δεν είναι ικανή από μόνη της να βοηθήσει με κάποιο τρόπο.

Κατά την άποψη αρκετών θα ακολουθήσουν και άλλες παραιτήσεις, αλλά το ερώτημα που προκύπτει αβίαστα είναι το τι θα προσφέρουν οι παραιτήσεις αυτές.

Θα ικανοποιηθεί το περί δικαίου αίσθημα; Μάλλον όχι. Θα γίνει η Ελληνική ακτοπλοΐα καλύτερη; Σίγουρα όχι. Θα διασώσουν την εικόνα της Blue Star Ferries; Ούτε κατά διάνοια. Η ζημιά έχει γίνει και είναι ανεπανόρθωτη.

Δεν χρειάζεται να είναι κανείς ειδικός. Αρκεί να ανατρέξει στο πρόσφατο, αλλά και στο παλαιότερο παρελθόν για να δει τι συνέβη στις εταιρίες της ακτοπλοίας που εμπλέκονταν σε περιστατικά που είχαν προκαλέσει τις έντονες αντιδράσεις της κοινής γνώμης.

Μπορεί αυτό που συνέβη στην περίπτωση της Blue Star Ferries να μην έχει καμιά απολύτως σχέση με αυτό που συνέβη στην περίπτωση του «Εξπρες Σαμίνα» της Minoan Flying Dolphins, ή του «Ηράκλειον» της Typaldos Lines, αλλά ο αντίκτυπος είναι εξίσου ισχυρός αν όχι ισχυρότερος.

Στις δύο προηγούμενες περιπτώσεις η κοινωνία βίωσε δύο τραγικά ναυτικά ατυχήματα. Δεν τα είδε, αλλά τα έπλασε στο νου της από τις μαρτυρίες και τις καταθέσεις των διασωθέντων.

Στην περίπτωση του Blue Horizon όμως είδε, παρολίγον live, ναυτικούς οι οποίοι αντί να προσφέρουν την βοήθεια τους σε έναν να ανήμπορο άνθρωπο, να τον σπρώχνουν με μανία στον θάνατο.

Αυτές οι εικόνες θα στοιχειώνουν για πάντα την Blue Star Ferries.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

2:00 μμ

«Έκανα λάθος που στήριξα τον Κασσελάκη» δήλωσε το πρωί της Παρασκευής ο Παύλος Πολάκης ο οποίος σημείωσε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είναι σε μια κρίσιμη καμπή «που επειδή η ιστορία και η φύση απεχθάνεται το κενό πρέπει να καλυφθεί το έλλειμμα στην αξιωματική αντιπολίτευση» «Έκρινα το περασμένο καλοκαίρι ότι έπρεπε να ανασυγκροτήσουμε τον ΣΥΡΙΖΑ μετά την παραίτηση Τσίπρα. Θεωρούσα ότι η κυρία Αχτσιόγλου δεν μπορούσε να οδηγήσει τα πράγματα στην αναβάπτιση του ΣΥΡΙΖΑ και θεώρησα ότι ο Στέφανος Κασσελάκης ως ευφυής, νέο παιδί, όχι πιασμένο, είπε προτάσεις με τις οποίες σε ένα μεγάλο κομμάτι συμφωνούσα και βλέποντας ότι είχε διείσδυση στους νέους, θα μπορούσε να προχωρήσει μια διαδικασία ανασυγκρότησης του ΣΥΡΙΖΑ». Στη συνέχεια, όμως, «το έχασε σε πολλά. Καταρχήν δεν διαμόρφωσε ένα πολιτικό επιτελείο. Τα κόμματα της αριστεράς δεν είναι ενός ανδρός αρχή αν και ο αρχηγός είναι απαραίτητος. Με τον Τσίρπα υπήρχαν όργανα και λειτουργούσαν αλλά εκεί πέσαμε σε μια ιστορία με έναν μηχανισμό που σαράκιαζε». «Η υπερπροβολή της προσωπικής του ζωής κάλυψε πολλά πραγματα και σωστά που είπε και που ήταν αποτέλεσμα έργου αρκετών ανθρώπων» συμπλήρωσε ο κ. Πολάκης. Όπως είπε «εγώ διαφώνησα πρώτα με τη στάση για τα F-35 και το ναι που είπε ο Κασσελάκης και είπα ότι πρέπει να υπάρχει συνεννόηση στα όργανα. Μου είχε μιλήσει κάπως άσχημα αλλά δεν είπα τίποτα. Μετά διαφώνησα με τον νόμο για τα ομόφυλα ζευγάρια. Είναι πρωτάκουστο να μην βάζει η κυβέρνηση κομματική πειθαρχία και να βάζει η αντιπολίτευση. Γιατί έπρεπε να διατηρήσουμε τη δεδηλωμένη Μητσοτάκη, επειδή είναι θέμα δικαιωμάτων;» Απαντώντας, δε, στην κριτική που του έγινε και από την Έλενα Ακρίτα, είπε «αν ήμουν ομοφοβικός δεν θα στήριζα τον Κασσελάκη για πρόεδρο, συμπλήρωσε ο βουλευτής Χανίων «αλλά δεν δέχομαι να είναι το κυρίαρχο στην πολιτική σου παρουσία». «Στις ευρωεκλογές το έπαιξε one man show, δεν μοιράσαμε τίποτα στην Πολιτική Γραμματεία και στα άλλα όργανα. Μας έκανε μεγάλη ζημιά η ιστορία με το πόθεν έσχες. Δεν έπρεπε αυτά να είναι στην προμετωπίδα της πολιτικής παρουσίας» συμπλήρωσε ο κ. Πολάκης. Ερωτηθείς για το τι κόμμα θέλει απάντησε ότι «κόμμα υπάρχει, ο ΣΥΡΙΖΑ. Αυτό που πρέπει να κάνει είναι να αναβαθμίσει το πρόγραμά του και να μαζικοποιήσει την παρουσία του. Αυτό δεν το εκπέμψαμε. Στην πρώτη γραμμή της μαρκίζας δεν είναι ο δικαιωματισμός αλλά τα εργατικά λαϊκά δικαιώματα και οι ανάγκες». Όσον αφορά το αν η έκπτωση Κασσελάκη είναι έγκυρη, αφού είπε ότι «τα καταστατικά των κομμάτων δεν τα εξηγούν οι συνταγματολόγοι» σημείωσε ότι «στο κόμμα είσαι με εθελοντική συμμετοχή δεν ρυθμίζεται κρατική διαδικασία που ρυθμίζει το Σύνταγμα». «Όταν έγινε η Κεντρική Επιτροπή, εγώ και άλλοι λόγω της κρίσης, ζητήσαμε από τον πρόεδρο να δώσει λύση προκηρύσσοντας εκλογές και αυτός είπε “όχι κάντε μομφή όπως ορίζει το καταστατικό”. Αυτό σημαίνει ότι η άρση εμπιστοσύνης συνεπάγεται έκπτωση από το αξίωμα. Αυτό έδειξε η δευτερολογία του και η στάση του την επόμενη ημέρα όταν πήρε τα πράγματά του από το γραφείο» πρόσθεσε ο κ. Πολάκης. «Ξεπερνάω τα διχαστικά με τις κουκούλες, κουκούλες φοράνε οι δωσίλογοι. Η διαδικασία ήταν με βάση το καταστατικό, έχουν ξαναγίνει τα πράγματα αυτά στον ΣΥΡΙΖΑ. Η Σβίγγου εκλέχτηκε με μυστική ψηφοφορία στην οποία έγιναν και τηλεφωνικές ψήφοι» πρόσθεσε και στο ερώτημα γιατί αντιδρά έτσι τώρα ο Στέφανος Κασσελάκης απάντησε «προφανώς είδε ότι δεν μπορεί να δημιουργήσει άλλο κόμμα, θεωρώ ότι το έψαξε. Με το να ξαναθέσω το ζήτημα “είμαι ο αρχηγός” είναι σαν να ζητάς δημοσιότητα και να αναπαραχθεί μια κατάσταση που δεν είναι καλή για κανέναν και ειδικά για τον ΣΥΡΙΖΑ» Δεν θα κερδίσω με το κέντρο Ερωτηθείς αν θα είναι πρωθυπουργός το 2027 απάντησε «επειδή η μετριοφροσύνη είναι για τους μέτριους. Εγώ ό,τι έχω καταφέρει στη ζωή το έχω καταφέρει με το μυαλό και τα χέρια μου. Δεν με έχει σπρώξει κανένας. Βοσκός ήταν ο πατέρας μου και από 7 παιδιά τα 5 βγήκαμε μορφωμένα. Αρχηγός ήμουν παντού και στο πανεπιστήμιο και στο κρατικό Νίκαιας και στα Σφακιά. Το έτοιμος το κρίνει ο κόσμος. Εγώ νιώθω ότι πρέπει να βγω μπροστά και με την εμπειρία τις γνώσεις και τον τρόπο που έχω μπορώ να οδηγήσω τα πράγματα μπροστά» Σύμφωνα με την ανάλυσή του «ο κόσμος του ΣΥΡΙΖΑ έχει πάει στη γωνία και περιμένει και αν δει φως θα επιστρέψει μαζικά. Είναι η ψήφος που ο ΣΥΡΖΙΑ έχασε από τον συμβιβασμό του 2015, την ήττα του 2019 και του 2023 και δεν τον εμπνέει. Εγώ δεν θέλω να κερδίσουμε με το κέντρο. θέλω να κερδίσουμε τους αριστερούς προοδευτικούς ανθρώπους. Το ΠΑΣΟΚ του Αντρέα, το ΕΑΜ κινητοποίησαν μεγάλα τμήματα του δημοκρατικού κόσμου, αυτά έβγαλαν 36% για τον ΣΥΡΙΖΑ». Οι πυλώνες των θέσεών του «Ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να εκπέμψει ως κεντρικό πολιτικό μήνυμα ότι με την κάλυψη της κυβέρνησης Μητσοτάκη υπάρχει μια αναδιανομή 15 δισ. ευρώ κάθε χρόνο από τις τσέπες του κοσμάκη και τα βάζει σε τράπεζες, δυιλιστήρια, εταιρείες ενέργειας και χονδρεμπορικές επιχειρήσεις. Για εμάς ο πρώτος στόχος είναι ότι αυτή η αναδιανομή πρέπει να αντιστραφεί» είπε ακόμα ο κ. Πολάκης. Όπως είπε «ο δεύτερος πυλώνας που βάζω ψηλά είναι η δικαιοσύνη-διαφάνεια και ο τρίτος το κράτος. Η χώρα χρεοκοπησε το 2010 επειδή το πολιτικό προσωπικό και η ολιγαρχία ήξερε ότι δεν θα πάθει τίποτα. Δυστυχώς ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της δικαιοσύνης και της ανώτερης δικαιοσύνης είναι ελεγχόμενο από την εξουσία – από εμάς δεν ήταν – και καλύπτει ειλημμένες αποφάσεις». «Δεν είναι δυνατόν να βγάζουμε τόσα σκάνδαλα ως τομέας διαφάνειας και αυτά να αρχειοθετούνται. Ειδικά για το ΚΕΕΛΠΝΟ ας περιμένουμε το σκεπτικό. Όχι απλά την αμφισβητώ αλλά θεωρώ κουκούλωμα την απόφαση. Ναι η δικαιοσύνη αποφάσισε αλλά την απόφαση θα την κριτικάρω και θα προσφύγω για αναίρεση στον Άρειο Πάγο» προσθεσε. Κατά τον κ. Πολάκη «χρειάζεται ανανέωση η δικαιοσύνη και είναι πράγματα που έχουν ξαναγίνει. 1. Πρόγραμμα εθελουσίας άνω των 60 δικαστών 2. να υπάρξει δεύτερη σχολή δικαστών και μάλιστα στην Πάτρα που θα παράξει 300-400 δικαστές τα πρώτα 5-6χρόνια για να ενισχύσουμε το μόλις 3.500 δικαστικό προσωπικό 3. για όλες τις υποθέσεις διασπάθισης δημοσίου χρήματος πρέπει να ενοποιηθεί η προανάκριση με την κύρια ανάκριση 4. Καμία αναβολή μεγαλύτερη του 1-1,5 μήνα για την εκδίκαση». «Για μένα το σημαντικό είναι η αλλαγή στη δομή του κράτους. Εννοώ ένα κράτος που έχει δημιουργηθεί από 3 κύκλους εξαγοράς της κοινωνίας μετά τον Β Παγκόσμιο Πόλεμο. Ένα κράτος που είναι γραφειοκρατικό και είναι σκληρά ελεγχόμενο δεν μπορεί να υιοθετήσει ένα αριστερό πλαίσιο διακυβέρνησης. Θα πρέπει στον κεντρικό μηχανισμό υπουργείων να μείνουν 4 δουλειές: θα παράγει το σχέδιο, θα μοιράζει λεφτά, θα θέτει κανόνες και θα κάνει ετήσιο κατασταλτικό έλεγχο της αποκεντρωμένης διοίκησης, Τα υπόλοιπα να πάνε στην αποκεντρωμένη διοίκηση και στην τοπική αυτοδιοίκηση Α και Β Βαθμού εκεί που φτάνει το χέρι του κόσμου καθώς είναι ο επόμενος βαθμός που εκλέγεται απευθείς από τον λαό» «Κάνω προσκλητήριο με αυτή τη λογική σε νεολαία, αγροτικούς συλλόγους, συνδικάτα, επιμελητήρια κ.α. αυτοοργανωθείτε, φτιάξτε τοπικά σχέδια ανάπτυξης και απασχόλησης. Η μεγάλη αλλαγή έρχεται με το όραμα.