Το 84% των μεγάλων επιχειρήσεων παγκοσμίως έχει ήδη ενσωματώσει την Τεχνητή Νοημοσύνη στις λειτουργίες του, ωστόσο μόλις το 5% έχει πετύχει ουσιαστικό επιχειρηματικό μετασχηματισμό. Αυτά είναι τα βασικά συμπεράσματα της διεθνούς μελέτης «The Global AI Business Landscape», που διεξήχθη από την Dialectica, σε συνεργασία με το Ερευνητικό Κέντρο ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Η έρευνα αναλύει δεδομένα από 1.594 μεγάλες εταιρίες, με κύκλο εργασιών από $100 εκατ. έως αρκετά δισεκατομμύρια, και καταγράφει την πραγματική εικόνα υιοθέτησης της AI στην παγκόσμια αγορά: από την επιφανειακή χρήση εργαλείων όπως τα chatbots και τα Copilots, μέχρι τις πρώτες, αλλά σπάνιες, περιπτώσεις στρατηγικής αξιοποίησης ιδιόκτητων λύσεων.
Ευρήματα
Τα αποτελέσματα δείχνουν ραγδαία αύξηση της χρήσης της AI κατά 20% σε σχέση με το 2023, με το 84% των εταιριών να έχει ήδη υιοθετήσει κάποια μορφή της. Ωστόσο, μόλις μία στις είκοσι έχει πετύχει αυτό που χαρακτηρίζεται ως «πλήρης μετασχηματισμός», δηλαδή ουσιαστική ενσωμάτωση της AI στη στρατηγική και τις βασικές διαδικασίες της.
Η υιοθέτηση διαφέρει σημαντικά ανά κλάδο. Οι πιο ώριμοι χρήστες της Τεχνητής Νοημοσύνης εντοπίζονται στη διαφήμιση, στην εκπαίδευση, στις τηλεπικοινωνίες και τις μεταφορές, όπου η χρήση Generative και Predictive AI ξεπερνά το 70%-80%.
Στον αντίποδα, κλάδοι όπως η βιομηχανία, τα χρηματοοικονομικά και η Υγεία δείχνουν πιο συγκρατημένη υιοθέτηση, κυρίως λόγω ρυθμιστικών απαιτήσεων και αυξημένων απαιτήσεων αξιοπιστίας.
Ενα βασικό εύρημα της έρευνας είναι η διαφοροποίηση στην προσέγγιση υλοποίησης. Το 36% των επιχειρήσεων εστιάζει πλέον στην ανάπτυξη ιδιόκτητων λύσεων AI τα επόμενα 1-3 χρόνια, προσδοκώντας καλύτερη προσαρμογή και έλεγχο.
Ωστόσο, η πλειονότητα -το 64%- συνεχίζει να επενδύει σε έτοιμες εμπορικές λύσεις. Τα εργαλεία με τη μεγαλύτερη διείσδυση είναι το ChatGPT (68%) και το Microsoft Copilot (62%), δείχνοντας πως η Generative AI έχει πια πατήσει γερά σε εταιρικά περιβάλλοντα.
Εμπόδια
Οι επιχειρήσεις που επιχειρούν βαθύτερη ενσωμάτωση συναντούν εμπόδια σε τέσσερις κυρίως άξονες:
* Ελλειψη εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού
* Προβληματισμοί για την ασφάλεια και την προστασία των δεδομένων
* Ρυθμιστικά/νομικά πλαίσια που δεν έχουν προσαρμοστεί
* Ανάγκες σημαντικής χρηματοδότησης
Να σημειωθεί ότι η Dialectica αξιοποίησε το προϊόν B2B Surveys, συνδυάζοντας ποσοτικά δεδομένα και ποιοτική κατανόηση, με την επιστημονική επιμέλεια να ανήκει στον καθηγητή Γιώργο Δουκίδη και τον δρα Τιμολέων Φαρμάκη.