Παρασκευή 02.12.2022

Αλκοόλ: Γιατί θέλουμε αλμυρά όταν πίνουμε – Το κόλπο να μην παχύνουμε

Μια ενδιαφέρουσα μελέτη σχετικά με τις διατροφικές συνήθειες συνδυαστικά με την κατανάλωση αλκοόλ, δείχνει γιατί το τελευταίο από μόνο του δεν ευθύνεται για τα παραπάνω κιλά

Το αλκοόλ ανοίγει την όρεξη χωρίς αυτό να σημαίνει πως ό,τι φάμε θα μεταφραστεί σε επιπλέον κιλά, συμπεραίνει μελέτη ερευνητών από το Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ, για την οποία αξιοποιήθηκε η θεωρία της «Διατροφικής Γεωμετρίας» που προτάσσει ότι τα μείγματα θρεπτικών ουσιών και διατροφικών συστατικών επιδρούν στην υγεία συνδυαστικά παρά μεμονωμένα. Τα ευρήματα παρουσιάστηκαν στο Διεθνές Συνέδριο για την Παχυσαρκία στη Μελβούρνη.

«Είναι γνωστό ότι το αλκοόλ αυξάνει την όρεξη, ιδίως για αλμυρά φαγητά. Πρόσφατες έρευνες έδειξαν ότι τα επίπεδα της FGF-21, μιας ορμόνης που ενισχύει την επιθυμία για πρωτεΐνη έναντι της επιθυμίας για γλυκό, αυξάνονται μετά την κατανάλωση αλκοόλ. Είναι επίσης γνωστό ότι η πρωτεΐνη προάγει τον κορεσμό» αναφέρει η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, Δρ Amanda Grech, εξηγώντας τον στόχο της επιστημονικής ομάδας να διερευνήσει αν τα παραπάνω επαληθεύονται και όσοι πίνουν προσλαμβάνουν συνολικά λιγότερες θερμίδες, παρά την πρόσθετη ενέργεια από το ίδιο το αλκοόλ.

Οι ερευνητές ανέλυσαν στοιχεία από 9.341 ενήλικες που συμμετείχαν στην Αυστραλιανή Εθνική Μελέτη για τη Διατροφή και τη Σωματική Δραστηριότητα, τη μεγαλύτερη και πληρέστερη έρευνα υγείας στη χώρα, σχετικά με τα τρόφιμα και τα ποτά που είχαν καταναλώσει κατά τη διάρκεια ενός 24ωρου, τη συνολική προσληφθείσα ενέργεια κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου αλλά και τα ποσοστά από κάθε πηγή πρόσληψης (πρωτεΐνες, λιπαρά, υδατάνθρακες, άλλα θρεπτικά συστατικά). Το 40% των συμμετεχόντων είχε καταναλώσει αλκοόλ.

Πρωτεΐνες Vs Λιπαρά

Κατά τα αναμενόμενα από τους ερευνητές, οι συμμετέχοντες που είχαν πιει αλκοόλ κατανάλωσαν περισσότερα αλμυρά τρόφιμα απ’ όσους δεν είχαν πιει και συγκεκριμένα:

  • τα δύο τρίτα περίπου επέλεξαν τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες αλλά χαμηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες και λιπαρά όπως άπαχο κρέας, πουλερικά, ψάρια, θαλασσινά, ξηρούς καρπούς, όσπρια κ.α. με κατανάλωση 1.749 θερμίδων, κατά μέσο όρο. Οι θερμίδες αυτές μαζί με όσες πρόήλθαν από το αλκοόλ ήταν 577 λιγότερες από αυτές που χρειάζονταν για να διατηρήσουν το τρέχον βάρος τους (ή η Εκτιμώμενη Ενεργειακή Απαίτηση/ΕΕΑ-Estimated Energy Requirement/EER) και κατά 451 λιγότερες από τις 2.200 θερμίδες που κατανάλωναν όσοι δεν ήπιαν
  • το υπόλοιπο ένα τρίτο επέλεξε τρόφιμα όπως πατατάκια, ρολάκια με λουκάνικα, επεξεργασμένο κρέας, σκορδόψωμο, spring rolls, τηγανιτές πατάτες και άλλα αλμυρά σνακ με γεύση που παραπέμπει σε πρωτεϊνικά τρόφιμα αλλά στην ουσία είναι φτωχά σε πρωτεΐνη και πλούσια σε λιπαρά. Κατανάλωσαν 3.051 θερμίδες κατά μέσο όρο, 813 περισσότερες δηλαδή από την ΕΕΑ τους, κάτι που συν τω χρόνω μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση του σωματικού βάρους.

Οι ερευνητές σημειώνουν ότι, αν και το αλκοόλ περιέχει σημαντικά ποσά ενέργειας, δεν οδηγεί απαραιτήτως σε αύξηση του βάρους. Ωστόσο, σε μια εποχή που οι διατροφικές συνήθειες ευνοούν την έκρηξη της παχυσαρκίας και τα σνακ με ελάχιστες πρωτεΐνες αλλά υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά είναι άφθονα και φθηνά, το αλκοόλ μπορεί διαδραματίσει αρνητικό ρόλο.

Τι συστήνουν λοιπόν οι επιστήμονες:

  • εφόσον το αλκοόλ σας κάνει να πεινάσετε, προτιμήσετε τροφές με άπαχη πρωτεΐνη όπως άπαχο κόκκινο κρέας, κοτόπουλο, ψάρι, θαλασσινά ή όσπρια και αποφύγετε το τσιμπολόγημα αλμυρών σνακ
  • αν θέλετε να τηρήσετε την υγιεινή διατροφή σας κατά την κατανάλωση αλκοόλ, προτιμήστε ένα υγιεινό σνακ πριν από το γεύμα όπως μια μερίδα τυρί (40 γρ.), ανάλατους ξηρούς καρπούς, μπαστουνάκια λαχανικών και ντιπ από τζατζίκι ή χούμους από φρέσκα υλικά, και μην
  • τηρήστε τις επίσημες οδηγίες ασφαλούς κατανάλωσης αλκοόλ για να αποφύγετε άλλους κινδύνους.

Πηγή :

https://www.ygeiamou.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ