ΑΠΟΨΕΙΣ - 24/09/2024 - 3:30 μμ
Κινητά τηλέφωνα, ακίνητη γενιά…
Αν το καλοσκεφτεί κανείς, η Ιστορία του κόσμου κινείται παράλληλα με την ανάπτυξη μηχανισμών για τη διακίνηση της πληροφορίας. Ο ρόλος της πληροφορίας, ιδίως τις τελευταίες δεκαετίες, διευρύνεται πέρα από κάθε φαντασία. Ο πολιτισμός της διαδικτυωμένης καθημερινότητας από τα πρωτόγονα ναδίρ μεταπηδάει στα υπερσύγχρονα ζενίθ, σε τέτοιον βαθμό μάλιστα που η μοντέρνα συζήτηση περιστρέφεται γύρω από τον περιορισμό της συνδεσιμότητας, τον υπερκορεσμό της πληροφορίας, το άγχος της παρακολούθησης του υπέρβαρου φορτίου τους και της αστραπιαίας ταχύτητας διακίνησής τους. Οσο και αν είμαστε λάτρεις της πληροφορίας και των σημερινών μεταμορφώσεών της, το σίγουρο είναι ότι κάθε νέο μέσο μεταλλάσσει τον τρόπο σκέψης. Τι γίνεται, όμως, όταν η ίδια η σκέψη παύει να υπάρχει χωρίς το μέσο; Οταν αργά και αθόρυβα υποτάσσεται σε αυτό; Από εδώ αρχίζουν όλα…
Αυτή η βαθιά αντιφατική εξέλιξη βρίσκεται πίσω από όσα οι ειδικοί διαπιστώνουν ως συνέπειες της εξάρτησης των εφήβων -και όχι μόνο- από τα κινητά τηλέφωνα. Αυτό το μέχρι στιγμής υψηλότατο επίτευγμα του ανθρώπου στην επιστήμη της συμπίεσης και της διακίνησης της πληροφορίας. Ας αναλογιστεί κανείς με πόσες διαφορετικές συσκευές κάναμε πριν από τρεις δεκαετίες όσα σήμερα κάνουμε με μία μόνο συσκευή, η οποία με το ζόρι αχνοφαίνεται από τις τσέπες των παντελονιών μας…
Στο βιβλίο του κοινωνικού ψυχολόγου Jonathan Haidt, με τίτλο «Η Αγχωμένη Γενιά: Πώς ο Μεγάλος Επαναπρογραμματισμός της Παιδικής Ηλικίας Προκαλεί μια Επιδημία Ψυχικών Νοσημάτων», γίνεται μια συγκλονιστική καταγραφή των επιπτώσεων της ταύτισης της ενηλικίωσης των παιδιών της γενιάς Z -γεννημένων μεταξύ 1995 και 2010- με το κινητό τηλέφωνο. Ελλειψη ύπνου λόγω τηλεφώνου, κοινωνική απομόνωση, γνωστική διάσπαση και εθισμός. Σήμερα, είναι οι νέοι μεταξύ 14 και 29 ετών. Πριν από μερικές ημέρες είδε το φως το δημοσιότητας μια έρευνα Δανών ειδικών για τη χρήση κινητών από μαθητές Δημοτικών Σχολείων και Γυμνασίων. Διαπίστωνε, μεταξύ άλλων, ανάπτυξη μέχρι και κινητικών δυσχερειών. Οι μαθητές, π.χ., δεν μπορούσα να χειριστούν ένα ψαλίδι για να κόψουν ένα χαρτί ή να σκαρφαλώσουν σε ένα δέντρο ή ακόμα και σε έναν μικρό λόφο.
Ποιος φανταζόταν ότι ενώ πριν από είκοσι χρόνια μιλούσαμε για την ανάπτυξη μιας «διαδικτυωμένης οικουμενικής συνείδησης» σήμερα θα ερευνούσαμε φαινόμενα ανάπτυξης μαζικών αναπηριών σε μαθητές λόγω της εξάρτησης από το κινητό τηλέφωνο. Locker για τα κινητά, λοιπόν, στα σχολεία, όπως είπε και πριν από λίγες ημέρες ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου. Κλείδωμα ίσως η λύση για το ξεκλείδωμα ξεχασμένων δεξιοτήτων, που κάποτε ήταν απλώς «φυσιολογικές». Το μέλλον θέλει και αυτό τη δική του ανάγνωση, όχι υπόκλιση…
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τι σημαίνει για το ΠΑΣΟΚ και το πολιτικό σύστημα η νίκη Ανδρουλάκη
15.10.2024 - 5:30 μμ
Σίγουρα, όλοι για τον Κυριάκο δουλεύουν;
15.10.2024 - 4:30 μμ
Το μεγάλο μυστικό της νέας Ακροδεξιάς και ο τραπεζίτης Όρμπαν
14.10.2024 - 5:30 μμ