Δευτέρα 17.11.2025

Προσωπικός Αριθμός: Πώς και πότε θα τον χρησιμοποιούμε;

Από τα ΚΕΠ μέχρι την εφορία και από τα ασφαλιστικά ταμεία μέχρι τα νοσοκομεία, οι περίπου 9,3 εκατ. πολίτες που έχουν αποκτήσει προσωπικό αριθμό, μπορούν να τον χρησιμοποιήσουν για τις συναλλαγές τους με το Δημόσιο.

Αν και η προσπάθεια που καταβάλλεται αυτή τη στιγμή από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης επικεντρώνεται στη διόρθωση τυχόν λαθών που μπορεί να υπάρχουν στα Μητρώα του κράτους, υψηλόβαθμο στέλεχος της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων αναφέρει στον «Ε.Τ.» ότι όποιος πολίτης, που έχει εκδώσει ή του έχει αποδοθεί ο Προσωπικός Αριθμός, θέλει να εξυπηρετηθεί σε οποιαδήποτε Δημόσια Υπηρεσία, μπορεί να δώσει τον αριθμό του, χωρίς να χρειάζεται ο ΑΦΜ, ο ΑΜΚΑ ή ο αριθμός δελτίου Ταυτότητας.

Κι αυτό γιατί υπάρχει μια εφαρμογή σε όλες τις υπηρεσίες, μέσω της οποίας οι αρμόδιοι υπάλληλοι, μπορούν να επαληθεύσουν την ταυτότητα του πολίτη. «Εχουν σταλεί σε όλο το Δημόσιο σαφείς οδηγίες και όλες οι υπηρεσίες διαθέτουν την εφαρμογή για να μπορούν να ταυτοποιήσουν ότι ο Προσωπικός Αριθμός αντιστοιχεί στον εκάστοτε πολίτη», υπογραμμίζει στον «Ε.Τ.» η ίδια πηγή.

Ωστόσο, στις εξ αποστάσεως συναλλαγές με το Δημόσιο ή στις ψηφιακές εφαρμογές, όπως για παράδειγμα μέσω του gov.gr, δεν υπάρχει ακόμα η δυνατότητα χρήσης του Προσωπικού Αριθμού, ενώ το ίδιο ισχύει για τις ιδιωτικές υπηρεσίες, όπως οι τράπεζες ή οι πάροχοι κινητής τηλεφωνίας και ηλεκτρικού ρεύματος. Παρόλα αυτά, τους επόμενους μήνες θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε αυτές τις συναλλαγές ο Προσωπικός Αριθμός.

Πάντως, πέρα από τη διευκόλυνση στις συναλλαγές με το Δημόσιο, η έκδοση του Προσωπικού Αριθμού εξυπηρετεί τους πολίτες, οι οποίοι θα έχουν τη δυνατότητα μέσω του myΙnfo, να αποκτήσουν μία συγκεντρωτική εικόνα των στοιχείων τους που τηρούνται σε επιμέρους μητρώα και να τα επικαιροποιήσουν, δημιουργώντας μια ενιαία εικόνα στα διάφορα μητρώα του Δημοσίου, καταργώντας τις ασυμφωνίες και διορθώνοντας τα πιθανά λάθη και με τον τρόπο αυτό να αποφύγουν γραφειοκρατικά προβλήματα και καθυστερήσεις στην εξυπηρέτησή τους.

Συνολικά 9.298.299 πολίτες έχουν αποκτήσει ήδη Προσωπικό Αριθμό (ΠΑ) και προχωρούν οι διαδικασίες ώστε να αποκτήσουν αυτόματα και όλοι οι υπόλοιποι.

Στην πρώτη φάση που διήρκησε έως 5 Νοεμβρίου -οπότε και έκλεισε η πλατφόρμα για την έκδοση του Προσωπικού Αριθμού- οι πολίτες επιβεβαίωναν τα στοιχεία τους και μέσω της πλατφόρμας myInfo ή μέσω ΚΕΠ και Προξενείων επέλεγαν τα δύο πρώτα αλφαριθμητικά ψηφία του αριθμού. 2.651.632 πολίτες προχώρησαν σε έκδοση ΠΑ με αυτόν τον τρόπο. Από το σύνολο αυτό, οι 226.000 εκδόθηκαν μέσω Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) και οι 844 μέσω Προξενικών Αρχών. Στο πλαίσιο της διαδικασίας επιβεβαίωσης των στοιχείων στην πρώτη αυτή φάση εντοπίστηκαν 839.115 διαφορές στην αναγραφή των στοιχείων πολιτών μεταξύ βασικών μητρώων του Δημοσίου, 132.647 περιπτώσεις πολυεγγραφών και 11.426 περιπτώσεις κενών ή μη έγκυρων τιμών.

Array

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ